شکوه سلطنت خاندان عثمانی در کاخ دولما باغچه

admin
22 مهر 1402

کاخ ها از دیرباز محلی برای حکمرانی و زندگی شاهان بوده اند. کشف کردن و بازدید از کاخ ها همواره یکی از لذت های سفر بشمار می رود. کشور ترکیه نیز با داشتن تاریخ غنی، حکومت شاهان بسیاری را بر خود دیده است. کاخ هایی که زمانی محل تصمیم گیری امور یک کشور بوده اند. کاخ دولما باغچه یکی از کاخ های کشور ترکیه است که زمانی محل زندگی سلطان عبدالمجید بوده و پس از سقوط سلطنت خاندان عثمانی به موزه تبدیل شده است. احتمالا زمانی که تصویر این کاخ را مشاهده کردید، یاد کاخ گلستان افتادید. چرا که از لحاظ معماری بسیار به کاخ گلستان تهران شباهت دارد. در این مقاله در مورد کاخ دولما باغچه سخن گفته ایم. با مطالعه آن به احتمال بسیار به شباهت بین دو کاخ پی خواهید برد.

کاخ دولما باغچه (ِDolmabahçe Palace):

بزرگترین کاخ ترکیه، کاخ دولما باغچه یادآور اقامت شش امپراطوری خاندان عثمانی و محل درگذشت بنیانگذار و اولین رییس جمهور ترکیه، آتاتورک می باشد. این کاخ از باغچه بسیار زیبا و سرسبزی تشکیل یافته و داخل کاخ نیز لوسترهای بسیار بزرگ و مجلل به همراه فرش های نفیس مزین شده است. زیبایی کاخ دولما باغچه به عنوان بهشتی برای عکاسان و گردشگران شده است.

تاریخچه کاخ دولما باغچه:

خاندان عثمانی از بدو سلطنت خود به مدت 400 سال در کاخ توپکاپی که بین شاخ طلایی و دریای مرمره در شهر استانبول قرار دارد، سکونت داشتند. اما علاقه سلطان عبدالمجید اول (سی و یکمین پادشاهان عثمانی) به معماری و تزیینات اروپایی، سلطان را بر آن داشت که در سال 1842 دستور ساخت کاخی مجلل و لوکس در منطقه بشیکتاش صادر کند. کاخ دولما باغچه با هزینه غالب بر 35 تن طلا بین سال های 1843 تا 1856 ساخته شد. هزینه ساخت این کاخ آنقدر به شاه فشار آورد که مجبور به گرفتن وام از اروپا شد. خاندان سلطان عبدالمجید پس اتمام ساخت کاخ به مدت 11 سال توانستند در این کاخ سکونت نمایند. پس از سقوط سلطنت امپراتوری عثمانی، آتاتورک بنایانگذار و اولین رییس جمهور ترکیه این کاخ را برای سکونت خود برگزید و در سال 1938 در اتاق خود در ساعت 9:05 صبح فوت کرد.

چرا کاخ دولما باغچه را به این نام می شناسند؟

کلمه دولما در زبان ترکی به معنای پر یا پر شده است که همراه شدن این کلمه با کلمه باغچه، محلی پر از باغ و باغچه را تلقی می کند. شاهان عثمانی علاقه زیادی به تفریح و خوشگذارانی داشته اند. به همین منظور نام کاخ را دولما باغچه انتخاب کرده اند.

معماری کاخ دولما باغچه:

خاندان بالیان را می توان یکی از خبره ترین و ماهرترین معماران دوران عثمانی به شمار آورد که توانستند در طول 13 سال کاخی سبک معماری اروپایی و عثمانی در طول 13 سال بسازند. بنای کاخ دولما باغچه از سه طبقه با ۲۸۵ اتاق، ۴۴ سالن، ۶۸ سرویس بهداشتی و ۶ حمام ترکی به همراه یک اسکله ۶۰۰ متری ساخته شده است. فضای 45 متر مربعی کاخ از کریستال و طلا و تابلوهای نقاشی مزین شده است. برای تزیین سقف کاخ نیز از لوسترهای کریستالی حدود ۱۴.۵ تن طلا استفاده شده است. پله های کاخ نیز تماما از کریستال های قدیمی پوشیده شده اند.

تزیینات سقف کاخ دولما باغچه

بخش‌های مختلف کاخ دولما باغچه:

فضای بزرگ باغ این امکان را فراهم کرده است که کاخ به بخش های مختلفی تقسیم شود. در ادامه به چند نمونه از بخش های این کاخ اشاره ای داشته ایم.

  • سلاملیک یا مابینی همایون:

    اولین قسمت از کاخ را بخش سلاملیک یا مابینی همایونی اختصاص داده است. این بخش که مربوط به قسمت اداری و سیاسی بوده و زنان اجازه ورود به این قسمت را نداشتند.

    – راه پله کریستالی:

    نرده‌های راه‌پله طبقه اول به طبقه دوم از کریستال‌هایی درخشان شرکت فرانسوی “باراکا” ساخته شده‌اند و با بالا رفتن از این طبقات لوستر کریستالی که از سقف آویزان شده است را مشاهده خواهید کرد.
عکس از google map
  • زولوچین:

    سالن زولوچین در طبقه دوم سلاملیک واقع شده و محلی برای انجام کارهای شخصی سلطان عبدالمجید بوده است. این سالن از نمازخانه، حمام ترکی و سالن مطالعه تشکیل یافته است.
سالن زولوچین
  • تالار صورتی:

    تالار صورتی یکی از تالار های کاخ می باشد که محل پذیرایی مهمانی های مادران و همسران شاهان عثمانی بوده است. در تزئینات این تالار از فرش های دستباف ابریشمی و تابلوهای نقاشی بکار رفته است.
تالار صورتی
  • اتاق آتاتورک:

    پس از سقوط امپراتوری عثمانی، آتاتورک این اتاق را برای محل زندگی خود انتخاب نمود. اما عمر کوتاه او اجازه اقامت بیشتر را به او نداد. هر گوشه این اتاق ساعت 9:05 صبح زمان فوت او را نشان می دهد.بر روی تخت او پرچم کشور ترکیه را پهن کرده اند که همیشه یاد و خاطره او زنده بماند.
اتاق آتاتورک
  •  مسجد دولما باغچه:

    در بین سال‌های ۱۸۵۳ تا ۱۸۵۵ مادر سلطان عبدالمجید مسجد باشکوهی همچون یک کاخ را در قسمت جنوبی کاخ دولما باغچه دستور داد. معماری مسجد دولما باغچه به سبک نئوکلاسیک است و از مسجدهای دوران عثمانی متفاوت است.
مسجد دولما باغچه
  • کاخ ولیعهد:

    کاخ ولیعهد تا سال 2014 محل اقامت ولیعهد بوده اما از این سال به بعد تبدیل به موزه ملی نقاشی شده است. تعداد تابلوهای نقاشی این کاخ به عدد ۲۰۰ می‌رسد که یادگار هنر و ذوق نقاش‌های قرن نوزدهم و بیستم بوده است.
کاخ ولیعهد

قبل از بازدید از کاخ دولما باغچه به خاطر داشته باشید:

  1. بهترین زمان برای بازدید از کاخ دولما باغچه، اول صبح از ساعت 9 صبح تا 4 بعد از ظهر است تا با آرامش بتوانید تمامی قسمت های باغ را مشاهده کنید.
  2. کاخ دولما باغچه در طول هفته روزهای دوشنبه و پنج شنبه و در تعطیلات عید فطر و قربان تعطیل می باشد.
  3. بهتر است قسمت های مختلف کاخ را به همراه یک لیدر به گردش بپردازید.
  4. به خاطر داشته باشید برای بازدید از کاخ های سلاملیک، موزه نقاشی و حرم سرا بایستی بلیط تهیه نمایید ولی بازدید از فضای باغ رایگان است.

مکان کاخ دولما باغچه:

https://maps.app.goo.gl/9c2QhX1NofxLNndo9

موقعیت قرارگیری کاخ دولما باغچه به گونه ایست که با حمل و نقل عمومی نیز می توانید به این کاخ دسترسی داشته باشید. اگر بخواهید پیاده از مسیر تکسیم پیاده تا کاخ بروید، حدود نیم ساعت از زمان را به خود اختصاص خواهد داد. با سوار شدن بر روی تراموای باغجی‌ لار-کاباتاش فاصله 10 دقیقه ای را با کاخ خواهید داشت.

بخش نظرات (0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *