دیدار مجدد با حمام های ترکی قرن 16 میلادی در موزه اسپا آنتیک پس از 13 سال

مهدیه قره شی
17 مهر 1402

بیشتر اوقات زمانی که با پدربزرگ و مادربزرگ هایمان در مورد گذشته صحبت می کنیم، از حمام هایی یاد می کنند که دور هم جمع میشده اند و با خاطره گویی رسومات حمام را اجرا می کردند. هر یک از ما نیز بعد از شنیدن این خاطرات، تصور تجربه یک روز را در این حمام ها، در ذهن هایمان داشته ایم. شهرت و آوازه حمام های ترکی نیز هر شنونده را برای سپری کردن یک روز در آن، ترغیب می کند. ما در این مقاله سعی داشته ایم شما را با یکی از حمام های ترکی که پس از 13 سال بازسازی و رو به عموم بازگشایی شده است، آشنا نماییم.

حمام چینیلی (Çinili Hamam)

محله زیرک (Zeyrek) یکی از محله های استانبول است که در ظاهر محبوبیت کمتری در میان گردشگران دارد. بسیاری از گردشگران از تاریخ منحصر به فرد استانبول که در این منطقه نهفته است، غافل هستند. منطقه زیرک در فهرست میراث جهانی یونسکو با تاثیر از معماری دوران رومی، بیزانس و عثمانی به ثبت رسیده است.

حمام چینیلی در سال 1530 توسط معمار ارشد عثمانی، میمار سینان به دستور بارباروس حیرالدین پاشا (دریا سالار بزرگ نیروی دریایی عثمانی) ساخته شده است.

واژه جینیلی به حمام خانه کاشی شده نیز شناخته می شود. طرح های کاشیکاری را در دوران امپراطوری عثمانی ها فقط در کاخ های سلطنتی شهر می توان پیدا کرد.

 Gureli Yazgan معمار حمام چینیلی با گفتگو با مجله هنر از نحوه کشف حمام تاریخی سخن به میان آورده و از دست یافتن به آثار باستانی دوران عثمانی، بیزانس و روم اشاره ای داشته است.

حمام Zeyrek Çinili

کاشی های کشف شده نشان از آن دارند که بیش از 1000 کاشی در 37 طرح منحصر به فرد بر دیوارهای این حمام مزین شده بود. این کاشی ها توسط یک فروشنده هنری پاریسی بنام “لودویک لوپتی” به موسسات و مجموعه داران خصوصی در سراسر اروپا فروخته شده است. امروزه این کاشی ها را می توان در موزه لوور پاریس و موزه بریتانیا در لندن نگهداری می شود.

30 سپتامبر، حمام ترکی Zeyrek Çinili Hamam که قدمت آن به قرن شانزدهم و حکومت عثمانی باز می‌گردد، از مارس 2024 برای عموم بازگشایی خواهد شد. بازگرداندن حمام Zeyrek Çinili به عملکرد اصلی خود 13 سال به طول انجامیده است. این بنا که پیش از آن، متروک بوده و به نظر می‌رسد مالک سابق آن از تاریخچه آن نیز غافل مانده و با کشف نقاشی های دیواری مربوط به قرون 18 و 19 میلادی، نشان از قدمت بسیار این مکان تاریخی دارد.

در داخل ساختمان حمام نیز قسمتی را به عنوان موزه اختصاص داده اند که بازدیدکنندگان می توانند از آب انبارهای بیزانسی و از حکاکی های شبح وار قایق ها بر روی دیوار نیز دیدن نمایند.

گورلی یزگان در پایان مصاحبه اش به این نکته اشاره می کند که نمایش همه چیز درباره لایه های کشف شده این مکان است. هیچ کس نمی دانست که آنجا وجود دارد و اکنون یک فضای معاصر خواهد بود.

دو جفت کفش تشریفاتی به همراه کاسه در موزه قابل مشاهده است.

مکان حمام Zeyrek Çinili:

http://Çavuşdere Cad Çinili Hamam Sok No 6, 34664 Üsküdar/İstanbul, Türkiye

بخش نظرات (0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *