قلمکاری اصفهان به ثبت جهانی رسید

مهدیه قره شی
23 خرداد 1402

نورالله عبداللهی سرپرست معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی در گفتگو با خبرگزاری ایرنا از به ثبت رسیدن هنر قلمکاری اصفهان در یونسکو خبر داد.
وی با بیان اینکه هنر میناکاری اصفهان از تاریخ بسیار غنی در ایران برخوردار است و به عنوان یک هنر و صنعت همواره مورد توجه ایرانیان بوده است. اهمیت این صنایع دستی را برای به ثبت رسیدن در سازمان جهانی دو چندان کرده است. بدین منظور این هنر دستی در 20 خرداد امسال همزمان با روز جهانی صنایع دستی موفق به دریافت نشان جغرافیایی بین المللی شد.
مجدالدین تاج نایب رئیس اتحادیه صنایع دستی استان اصفهان با ذکر این نکته که
با افزایش سرقت رشته های هنری ایران توسط سایر کشورها، به ثبت رساندن تمامی رشته های موجود در حوزه صنایع دستی یک امر ضروری به حساب می آید.

هنر قلمکاری

چاپ قلمکاری یکی از هنرهای دستی غنی اصفهان است که در رواج و رونق صنایع دستی تاثیرگذار بوده است. انتخاب شدن اصفهان به عنوان شهر جهانی صنایع دستی در سال 1394، به شهرت این هنر دستی افزوده است.
هنر قلمکاری در قرن 11 قمری در زمان شاه عباس به علت علاقه درباریان به این هنر دستی، از شهرت بسیاری برخوردار گردید. در این دوره هنر قلمکاری بر روی لباس های مردانه و زنانه چاپ می گردیده که با نام دلگه شناخته می شده است. با پایان عصر قاجاریه، هنر قلمکاری نیز خاتمه پیدا کرد. کهن ترین قالب هایی که مربوط به این هنر دستی به کار می رفته اند مربوط به سده چهارم و پنجم هجری است. چرا که عمده قالب های چوبی توسط مغولان در اواخر سده هفتم هجری به ایران آورده شده اند. بیشتر طرح هایی که در قالب های قلمکاری به کار گرفته می شوند شامل تصاویر حیوانات، انواع گل و گیاه، طرح های اسلیمی می باشند.
حائز اهمیت است که تاکنون در جهان 602 رشته از صنایع دستی شناسایی و به ثبت رسیده اند که از این تعداد، 299 رشته در ایران و 200 رشته در اصفهان قرار گرفته است.

بخش نظرات (0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *