هر آنچه باید در مورد ویزا بدانید.

مهدیه قره شی
24 خرداد 1402

از زمانی که مرزها به عنوان همسایگان همدیگر شناخته شده اند، برای بازدید از آنها بایستی از دولتمردان آن کشورها اجازه دریافت نمود. امروزه هر شخص برای سفر به یک کشور نیاز به دریافت ویزای آن کشور را دارد. با افزایش سفرها و گسترش روند مهاجرت، هر شخص را برای آشناییت با انواع ویزاها مجاب می کند. در این مقاله ما سعی داشته ایم شما را با انواع ویزاها و شرایط دریافت شان آشنا نماییم.

منظور از ویزا چیست؟

به سند رسمی که شخص با به همراه داشتن آن به طور قانونی امکان ورود به یک کشور خارجی را دریافت می نماید، ویزا گفته می شود. این سند رسمی در قالب مهر یا چسب بر روی پاسپورت قرار می گیرد. هر شخص با دریافت ویزا، حقوق آن کشور میزبان را دریافت می نمایند.

آیا برای سفر به یک مقصد فقط یک نوع ویزا وجود دارد؟

خیر، هر شخصی با هدف خاص خود اقدام به دریافت ویزا می نماید. نیت از سفر می تواند برای تفریح و گشت و گذار، تحصیلی، کاری و یا تجاری باشد. در ادامه به انواع ویزاهای موجود برای سفر به یک کشور ذکر شده است.
ویزای کار:
ویزای کار برای افرادی که مایل به استخدام یا انجام فعالیت های تجاری در کشور میزبان هستند مورد نیاز است. انواع مختلفی از ویزای کار وجود دارد که به ماهیت کار و مدت اقامت بستگی دارد. ویزای تعطیلات کاری به افراد این امکان را می دهد که به طور موقت در حین سفر در سراسر کشور مشغول به کار شوند.

  • ویزای تعطیلات کاری:

ویزای تعطیلات کاری به دارنده آن اجازه می دهد تا در کشوری که از طریق آن سفر می کنند، کار موقت انجام دهد. هر کشوری برنامه تعطیلات کاری ارائه نمی دهد. این نوع از ویزا در کشور استرالیا محبوب ترین برنامه به شمار می رود.

  • ویزای تحصیلی:

ویزای دانشجویی نوعی ویزای غیر مهاجرتی است که به دارنده آن اجازه می دهد در یک موسسه آموزشی پس از دوره متوسطه در کشور میزبان تحصیل کنند. طبق قوانین این ویزا، دانش آموزان دبیرستانی بایستی ویزای موقت برای اقامت دریافت نمایند.

  • ویزای ترانزیت:

مسافران ممکن است گاهی برای عبور از کشوری که کشور مقصد آنها نیست، نیاز به ویزای ترانزیت داشته باشند. ویزای ترانزیت معمولاً اگر در کشوری بیش از چند ساعت به استراحت نیاز داشته باشید، مورد استفاده قرار می گیرد.

  • ویزای مسافرتی یا توریستی:

ویزای مسافرتی به دارنده این امکان را می دهد که فقط برای مقاصد گردشگری و تفریحی وارد یک کشور خارجی شود و برای مدت زمان از پیش تعیین شده اقامت کند. با دریافت این ویزا حق کار یا شرکت در هیچ گونه فعالیت تجاری در کشور میزبان را به شما نمی دهد.

  • ویزای تجاری:

ویزای تجاری به دارنده آن اجازه می دهد بدون پیوستن به بازار کار آن کشور وارد کشور میزبان شد و به انجام فعالیت های تجاری پرداخت. اگر فردی برای انجام فعالیت تجاری با شرکت دیگری به کشوری سفر می کند یا در یک کنفرانس تجاری شرکت می کند، ممکن است نیاز به ویزای تجاری داشته باشد. طبق قوانین این ویزا شخص اجازه کار را در کشور مقصد ندارد.

  • ویزای همسر:

ویزای همسر به شخص اجازه ملاقات با یکدیگر را زمانی که زوجین در یک کشور نیستند را فراهم می کند.

  • ویزای پناهندگی:

ویزای پناهندگی را می توان به افرادی که از آزار و اذیت، جنگ، بلایای طبیعی و سایر موقعیت هایی که زندگی آنها در خطر است و اقدام به فرار می کنند، اعطا کرد.

e-visa به چه نوع ویزایی گفته می شود؟

e-visa یا ویزای الکترونیکی، ویزای دیجیتالی است که به جای مهر یا چسباندن به پاسپورت حامل، در پایگاه داده ذخیره می شود. e-visa به شماره پاسپورت فرد مرتبط است. درخواست ها برای ویزاهای الکترونیکی معمولاً از طریق اینترنت انجام می شود و متقاضی یک سند کاغذی برای ارائه در هنگام سفر دریافت می کند.

چرا برای سفر به ویزا نیاز دارم؟

بسیاری از کشورها با توجه به نوع رابطه آنها با دولتمردان سایر کشورها، اجازه ورود را برای اشخاص آن کشور فراهم می آورند. که در این صورت شهروندان به راحتی می توانند بدون ویزا به آن کشور رفت و آمد نمایند. اما در این میان کشورهایی نیز وجود دارند که این امکان را برای شهروندان فراهم نمی کنند. برای نمونه، شهروندان ایرانی برای سفر به سایر کشورها نیاز به دریافت ویزای کشور مقصد دارند.

شرایط دریافت ویزا:

هر کشوری قوانین مخصوص خود را در خصوص اعطای ویزا دارد. برای دریافت ویزا بایستی به یکسری الزامات که شامل پر کردن فرم درخواست ویزا، ارائه پاسپورت برای مهر در صورت نیاز، یک عکس و مدارک اضافی مانند برنامه پرواز، رزرو هتل یا دعوت نامه می باشند، رعایت نمود.
بسیاری از کشورها همچنین دستورالعمل‌های غیرقابل قبولی را هنگام صدور ویزا دارند. بازدیدکنندگان بالقوه ممکن است غیرقابل قبول تلقی شوند، مواردی چون سابقه کیفری، خطر امنیتی، مشکلات سلامتی و مشکلات مالی امکان لغو شدن ویزا را مهیا می کند.
اگر شرایط ویزای کشوری را که قصد بازدید از آن را دارید برآورده نکنید، به احتمال زیاد درخواست ویزای شما رد خواهد شد و اجازه ورود به آن کشور را از دست خواهید داد.

زمان رسیدگی به ویزا:

هر کشوری درخواست های ویزا را با انواع نرخ بررسی می نماید. در زمان درخواست ویزا از سایت کشور مقصد به زمان پاسخگویی آن دقت نمایید. برای نمونه، رسیدگی به درخواست‌های ویزای روسیه برای بازدید از کانادا تقریباً 8 روز طول می‌کشد، در حالی که به کانادایی‌هایی که قصد سفر به هند را دارند، توصیه می‌شود که درخواست‌ ویزا را حداقل 15روز قبل ارسال کنند.

ویزای شینگن:

شینگن به منطقه بدون پاسپورت اتحادیه اروپا اشاره دارد که اکثر کشورهای اروپایی را در بر می گیرد. این ویزا بزرگترین سفر رایگان را در جهان برای شهروندان فراهم نموده است. با دریافت ویزای شینگن می توان به 26 کشور از اروپا سفر نمود.

کشورهای عضو ویزای شینگن

آیا با داشتن پاسپورت باز هم به ویزا نیاز داریم؟

اینکه آیا علاوه بر پاسپورت به ویزا نیاز دارید یا خیر، بستگی به ملیت و مقصد شما دارد. برخی از کشورها برای یک سفر کوتاه مدت، برای اهداف گردشگری، ترانزیت یا فعالیت های تجاری نیازی به ویزا ندارند.

تفاوت بین ویزا و پاسپورت:

تفاوت اصلی بین ویزا و پاسپورت این است که پاسپورت توسط دولت کشور صادر می شود و به شما اجازه ورود و خروج از قلمرو اقامت خود را می دهد. از طرفی دیگر، ویزا توسط مقامات یک کشور خارجی صادر می شود و به شما این امکان را می دهد وارد آن کشور شوید. بدین صورت، برای درخواست و اخذ ویزا باید پاسپورت داشته باشید. ویزا معمولاً مستقیماً به همان پاسپورتی که برای تکمیل فرآیند درخواست استفاده کرده اید، صادر می شود. اگر پاسپورت خود را تغییر دهید، یک ویزای تایید شده معمولا منقضی می شود و قبل از ادامه سفر به مقصد، لازم است برای ویزای جدید درخواست دهید.

امیدواریم با مطالعه این مقاله با ویزا و انواع آن آشنا شده باشید و با شناخت کامل به درخواست ویزا بپردازید. برای تهیه ویزا می توانید با شماره ۰۴۱۳۱۳۷ تماس حاصل فرمائید. کارشناسان ویزای شرکت آذرگشت ملکی آماده پاسخگویی به تمام سوالات شما در خصوص ویزا به نقاط مختلف دنیا هستند.

بخش نظرات (0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *