راس الخیمه، مروارید امارات

مهدیه قره شی
22 خرداد 1402

کشور امارات متحده عربی با تاریخ غنی خود همواره میزبان مکان های ناشناخته ای می باشد که هر مسافری را برای تجربه سفر به این کشور فرا می خواند. راس الخیمه نیز یکی از این مکان های ناشناخته ایست که در سال های اخیر توجه عموم را به سمت خود جلب نموده است. ممکن است شما نخستین بار است که نام این شهر به گوشتان برخورده باشد. این شهر نیز در کنار سایر شهرهای دبی از جذابیت بیشماری برخوردار است و جاذبه های تفریحی و تاریخی جذابی را در خود جای داده است. در این مقاله سعی داشته ایم که شما را با این مکان بسیار زیبا و جذاب آشنا نماییم.

راس الخیمه در کدام قسمت امارات واقع شده است؟

راس الخیمه در قسمت شمالی امارات متحده عربی بین عرض جغرافیایی 25-26 شمالی و طول جغرافیایی 55-60 شرقی واقع شده است. این کشور از جنوب و شمال شرق با عمان همسایه است و با ام القوین، شارجه، فجیره و سلطان نشین عمان مرز مشترک دارد. از نظر مساحت، راس الخیمه چهارمین امارت بزرگ با مساحت 2486 کیلومتر مربع است که حدود 2.97 درصد از کل مساحت امارات متحده عربی را شامل می شود. این شهر از تعدادی از جزایر تنب بزرگ و کوچک تشکیل یافته است. راس الخیمه تنها امیرنشینی است که به ورودی خلیج عربی مشرف است.

راس الخیمه دارای خط ساحلی وسیعی است که تقریباً 65 کیلومتر امتداد دارد. این امارت در شرق دور جهان عرب واقع شده است و نزدیکترین امیرنشین به تنگه هرمز است. همچنین نزدیکترین کشور به جمهوری اسلامی ایران و جمهوری های سابق اتحاد جماهیر شوروی است.

این امیرنشین چهارمین امیرنشین بزرگ است و مساحتی برابر با 1684 متر مربع را پوشش می دهد. کیلومتری که معادل 3.16 درصد از کل مساحت امارات را تشکیل می دهد.

نقشه راس الخیمه

تاریخچه شهر راس الخیمه:

راس الخیمه دارای تاریخ غنی است که قدمت آن به حدود 7000 سال می رسد. در قرن سیزدهم و چهاردهم، بندری پر رونق در منطقه ای که اکنون به نام راس الخیمه می شناسیم، پدید آمد. پس از آن جلفار نام گرفت و به یکی از برجسته ترین پایگاه های تجاری خلیج عربی تبدیل شد و به دلیل مرواریدهای نفیس خود شهرت زیادی داشت. کشف سفال های نادر چینی در سال 2019 در این منطقه نشان دهنده گستردگی تجارتی است که در جلفار گذشته صورت می گرفت.
راس الخیمه حدود 1000 محوطه باستانی دارد که بسیاری از آنها به “فهرست موقت میراث جهانی یونسکو” اضافه شده اند. این امارت همچنین خانه یکی از بهترین روستاهای ماهیگیری سنتی در خلیج عربی، الجزیره الحمرا، و تنها قلعه بالای تپه که هنوز در امارات متحده عربی وجود دارد، قلعه ضایه متعلق به قرن هجدهم است.

شهر راس الخیمه

آب و هوای راس الخیمه:

راس الخیمه آب و هوای فوق العاده ای را در تمام طول سال ارائه می دهد. در تابستان ها گرم و در زمستان ها معتدل است. به دلیل ترکیبی از جغرافیای ساحلی و کوهستانی منطقه، زمستان ها نیز مرطوب تر از سایر امارات است. با 12 میلی متر بارندگی در ماه های دسامبر و ژانویه، این امر به دشت های سرسبز و مناظر متنوع کمک می کند که بسیاری از بازدیدکنندگان را شگفت زده می کند. با این حال، ساکنان این شهر در ماه های تابستان شاهد کاهش بارندگی به 0 میلی متر از ماه می تا جولای هستند.
نسیم خنکی که از دریای عرب می‌وزد کمک می‌کند تا برخی از دماهای بالاتر را که اغلب در ماه‌های تابستان به 45 درجه سانتی‌گراد می‌رسد، جبران کند. دمای معمولی ژانویه 18-25 درجه سانتیگراد است که در تابستان به 29-43 درجه سانتیگراد افزایش می یابد. در نتیجه دمای آب از 19 درجه سانتیگراد دلپذیر در ژانویه تا 34 درجه سانتیگراد در جولای متغیر است. متغیر بودن ساعات آفتابی روزانه در طول سال بین 8 ساعت در روز و در زمستان تا 10 ساعت در روز از ژوئن تا سپتامبر خواهد بود.
گاهی در راس الخیمه نیز برف می بارد! تقریباً هر پنج سال یک بار، قله‌های جبل جییس شاهد بارش برف هستند، که در این منطقه یک اتفاق نسبتاً نادر به شمار می رود.

راس الخیمه (Ras al khaimah)

سیاست گذاری شهر راس الخیمه:

رأس الخیمه یکی از هفت اماراتی است که در 10 فوریه 1972 در کنار شش امارات دیگر ابوظبی، دبی، شارجه، عجمان، راس به این کشور پیوسته است. الخیمه، ام القوین و فجیره با ابوظبی به عنوان پایتخت امارات شناخته می شوند. امارات متحده عربی قانون اساسی دائمی خود را دارد که قوانین اساسی نظام سیاسی و همچنین اجزا و اهداف فدراسیون را نشان می دهد.

راس الخیمه دارای موقعیت جغرافیایی استراتژیک است که در امتداد ساحل خلیج عربی و در مجاورت تنگه هرمز کشیده شده است. این شهر سیاست قوی تنوع اقتصادی را دنبال می کند و در سال های اخیر رشد تصاعدی را تجربه کرده است. ایجاد مناطق آزاد و مناطق صنعتی باعث جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی متنوعی شده است. از شرکت‌های کوچک و متوسط ​​گرفته تا شرکت‌های چندملیتی. در حالی که بخش گردشگری امارات همچنان یکی از سریع‌ترین بخش‌های در حال رشد در منطقه است.

این شهر توسط یک حکومت محلی تحت رهبری و هدایت عضو شورای عالی و حاکم راس الخیمه، اعلیحضرت شیخ سعود بن صقر القاسمی و ولیعهد شیخ محمد بن سعود بن صقر القاسمی اداره می شود. عربی زبان رسمی این شهر است و زبان انگلیسی به طور گسترده در زمینه تجارت استفاده می شود.

جزیره المرجان شهر راس الخیمه:

جزیره المرجان که راس الخیمه مدرن را در بهترین حالت خود به نمایش می گذارد، یکی از هیجان انگیزترین و پیچیده ترین مقاصد سبک زندگی در منطقه خلیج فارس است.
جزیره المرجان اولین جزیره دست ساز امارات است که در قلب راس الخیمه و تنها 45 دقیقه با فرودگاه بین المللی دبی فاصله دارد، تجربه استفاده از ساحل را به بازدیدکنندگان فراهم می آورد.
جزیره المرجان که از چهار جزیره مرجانی شکل تشکیل یافته است، میزبان هتل ها و استراحتگاه های درجه یک، امکانات تفریحی فوق مدرن، و جاذبه های طبیعی خیره کننده از جمله سواحل بکر و شنی است.

جزیره المرجان

تفریحات آبی راس الخیمه:

راس الخیمه محل بسیاری از فعالیت‌های تفریحی و ورزشی است که تجربه‌ای ماجراجویانه همراه با تفاوت‌های ظریف فرهنگ محلی را برای بازدیدکنندگان فراهم می‌کند. این شهر همچنین یک مقصد ایده آل برای علاقه مندان به ورزش های مختلف چون تنیس، اسکواش، شنا، غواصی، هوانوردی، اسکی روی آب، قایقرانی، سفرهای جاده ای و سفرهای کوهنوردی است. دوستداران ورزش های سنتی نیز می توانند از سرگرمی هایی مانند نمایش شاهین، شتر و اسب دوانی لذت ببرند. در اینجا برخی از فعالیت هایی است که می توان در راس الخیمه از شرکت در آن لذت برد:

  • آکادمی قایقرانی RAK:
    آکادمی قایقرانی RAK که در مارینا الحمرا واقع شده است که هر ساله از اکتبر تا آوریل پذیرای بازدیدکنندگان است. انواع فعالیت های ورزشی آبی و گزینه های آموزش قایقرانی در قایق ها و قایق های بادبانی را ارائه می دهد. همچنین به مهمانان و بازدیدکنندگان این امکان را می دهد که انواع قایق های بادبانی را اجاره کنند.
  • پارک آبی ایسلند:
    بزرگترین پارک آبی در امارات متحده عربی و بهترین راه فرار از گرما، پارک آبی ایسلند یک مقصد سرگرمی خانوادگی ایده آل است. پارک آبی ایسلند علاوه بر جاذبه‌های پارک آبی سنتی، جاذبه‌های منحصربه‌فردی مانند آبشار پنگوئن (بزرگترین آبشار دست‌ساز جهان)، زمین فوتبال آبی با دوش‌های بارانی، استخر شنای المپیک و کوه‌های قطبی راکی با بزرگترین مجموعه سرسره‌های آبی را ارائه می‌کند.
پارک آبی ایسلند (Ice land water park)
  • دهکده صحرایی باساتا:
    دهکده صحرایی باساتا که در قلب صحرای راس الخیمه واقع شده است، تجربه نهایی بیابان گردی را به بازدیدکنندگان ارائه می دهد. این دهکده از طیف وسیعی از فعالیت‌های سنتی عربی مانند تپه‌بازی، رقص شکم، رقص تنوره با دامن مصری، حنا کشیدن، شتر سواری و… را فراهم کرده است.
دهکده صحرایی باساتا (Bassata desert village)
  • تنیس:
    انجمن تنیس RAK خدمات تنیس را به مدارس، هتل ها و جوامع از طریق برنامه های متنوعی که برای همه سنین در دسترس است ارائه می دهد. بسیاری از هتل‌ها و استراحتگاه‌ها زمین‌های تنیس در فضای باز با چشم‌اندازهای جذاب از کوه‌ها و دریا دارند.
زمین تنیس راس الخیمه

زیپ لاین راس الخیمه:

بلندترین زیپ لاین در قله جبل جایس در راس الخیمه قرار گرفته است. این مکان با ارتفاع 1934 متر، طولانی ترین زیپ لاین جهان است که توسط رکوردهای جهانی گینس به ثبت رسیده است.
با سوار شدن بر روی این زیپ لاین، به هنگام فرود سرعت بین 55 تا 80 مایل در ساعت خواهد رسید. این زیپ لاین با کابل‌های کنار هم به خانواده‌ها و زوج‌ها اجازه می‌دهد تا هیجان رو به پایین را با هم تجربه کنند و به لطف موقعیت منحصربه‌فردش در بالای کوه، منظره بسیاری زیبایی را به ارمغان خواهد آورد.

زیپ لاین راس الخیمه

فرهنگ مردمان راس الخیمه:

از دهه 1960، فرهنگ راس الخیمه اهمیت زیادی پیدا کرده است و مردم محلی فولکلور، میراث، هنر و ورزش‌های محلی خود مانند اسب‌سواری و شتر دوانی را ارزشمند تلقی می کنند. مردم محلی به کلوپ های فرهنگی، تئاتر و کتابخانه ها اهمیت می دهند. فولکلور ساکنان راس الخیمه بسیار غنی می باشد. رقص های محلی گروهی به حرکت، ریتم، نشانه ها، نمادها و معانی وابسته است و از مهمترین عناصر هنرهای عامیانه این مردم به شمار می رود. این رقص در مراسم عروسی و مراسم های رسمی اجرا می شود. رقص هایی چون آیاله، رازیف الشاهوه، لیوا، وهابیه، رزفا و رووه نمونه ای از رقص های محلی این منطقه می باشد.
ساکنان راس الخیمه به فرهنگ خود اعم از میهن پرستی، آگاهی فرهنگی و احساس تعلق بهای بسیار می دهند.

موسیقی سنتی راس الخیمه

امروزه، کشور امارات دارای مکان‌های میراثی و گردشگری بسیاری است. حاصلخیزی زمین های کشاورزی از مزیت های این بخش از کشور محسوب می شود. بنابراین، راس الخیمه توانسته است صنعت پر جنب و جوشی چون صنعت گردشگری را در این منطقه زنده دارد. راس‌الخیمه با ارائه طرح‌هایی برای توسعه، چشم‌اندازی بلندپروازانه ای را در پیش گرفته است.

امیدواریم با مطالعه این مقاله با شهر راس الخیمه، شهر ناشناخته امارات آشنا شده باشید و در برنامه سفری بعدی خود بگنجانید.

بخش نظرات (0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *