قلعه بوینی یوغون یا قلعه آدم خوار

اسماء بهتاش
8 خرداد 1402

احتمالا زمانی که نام این قلعه را در تیتر مشاهده نمودید، برایتان بسیار جالب باشد که این قلعه در ایران باشد. آیا تابحال نام قلعه بوینی یوغون به گوشتان خورده است؟ به نظر شما این قلعه چرا به این نام، نام گذاری شده است؟ در این مقاله بیشتر با قلعه بوینی یوغون آشنا خواهیم شد.

قلعه بوینی یوغون (قلعه آدم خوار)

موقعیت استراتژیک و مواهب طبیعی و فرهنگی خاص موجود در شمال غرب ایران، همواره پذیرای فرهنگ های مختلف بشری بوده است. بدین منظور باستان شناسان، آثار ارزشمند موجود در شرق شمال غرب ایران از جمله مناطق قره داغ و اردبیل را کمتر شناخته شده می دانند.
قلعه بوینی یوغون که در زبان فارسی به معنای گردن کلفت نامیده می شود، در شرق شمال غرب ایران به نام قلعه آدم خوار معروف است. ممکن است این سوال به ذهنتان خطور کرده باشد که آیا واقعا اهالی ساکن در این قلعه، نام و نشانی از آنها نمانده و ناپدید شده اند؟ باستان شناسان با مطالعه قبور سنگی موجود در این منطقه، حکایت از ارتباط نزدیک این قبور با عصر مفرغ میانی منطقه قفقاز، گورکان ها دارند. در واقع این قبور را در حدود 2500 ق.م. مرتبط با فرهنگ کورا ارس (دامداران نیمه کوچرو) تا عصر آهن قدیم می دانند. با این حال باور مردم محلی بر این بوده که آدم هایی که وارد این قلعه می شوند، بلعیده می شوند و نام و نشانی از آنها در این قلعه باقی نمی ماند.

ارتفاع قلعه بوینی یوغون به 300 متر می رسد. باستان شناسان در طی مطالعات خود به این نتیجه رسیده اند که معماری بکار رفته در این قلعه، به علت در امان ماندن جان اهالی روستا در برابر حمله دشمنان بوده است. ساکنان اولیه قلعه به علت سکونت در ارتفاع برای دسترسی راحت به آب، حوضچه های سنگی را در بالای این قلعه ایجاد کرده اند.

موقعیت قرارگیری قلعه بوینی یوغون:

قلعه بوینی یوغون در شهرستان نیر در استان اردبیل، در 35 کیلومتری غرب این استان، در مسیر اردبیل به سراب قرار گرفته است. در واقع، این قلعه در فاصله 15 کیلومتری جنوب غرب شهرستان نیر و در نزدیکی روستای کورعباسلو می باشد. قلعه بوینی یوغون امروزه با عنوان سایت موزه باز شناخته می شود.

بخش نظرات (0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *