راهنمای سفر با هواپیما

حضور یک خانواده سه نفره در فرودگاه کنار پنجره شیشه‌ای
اسماء بهتاش
15 آذر 1399

سال‌هاست که هواپیما به عنوان بهترین وسیله نقلیه برای سفر تبدیل شده است. امکانات و خدمات بسیار خوب، سرعت رسیدن به مقصد، راحتی و امنیت پرواز از مزایای سفر با هواپیماست. علاوه بر این مزیت‌ها، سوار شدن به هواپیما اصول و قواعدی دارد که باید از آنها مطلع شوید. به ویژه اگر برای اولین بار قصد سفر با هواپیما را دارید، پیشنهاد می‌کنیم راهنمای سفر با هواپیما را مطالعه کرده و در هنگام مراجعه به فرودگاه هیچگونه سوالی در ذهنتان نباشد. زیرا اولین سفر همواره دلهره‌آور و استرس‌زا است.

راهنمای خرید بلیط هواپیما

۱. خرید بلیط هواپیما

برای سفر هوایی، ابتدا باید بلیط هواپیما خریداری کنید. روشی که در سال‌های اخیر بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد، خرید اینترنتی بلیط هواپیما است. در رزرو آنلاین بلیط، شما می‌توانید بدون مراجعه حضوری به آژانس‌های مسافراتی و انتظار در صف‌های طولانی، بلیط پرواز خود را از هر کجا که باشید و در هر ساعت از شبانه روز خریداری نمایید. برای این کار پیشنهاد می‌کنیم به وبسایت آذربلیط مراجعه کرده، مبدا، مقصد و تاریخ پرواز خود را مشخص کنید. لیست تمامی پروازهای ایرلاین‌های داخلی برای شما نمایش داده می‌شود. یکی از آنها را انتخاب کنید و مشخصات مسافر را نیز وارد نمایید. سپس با پرداخت هزینه از طریق درگاه بانکی یا اعتبار حساب، بلیط خود را مشاهده و ذخیره نمایید.
همانطور که دیدید، خرید بلیط هواپیما به راحتی از وبسایت و اپلیکیشن آذربلیط امکان‌پذیر است و شما می‌توانید در اندک زمان ممکن، خیال خود را از بابت بلیط پرواز راحت کنید.

تحویل دادن مدارک توسط مسافر در گیت فرودگاه

۲. آماده کردن مدارک مورد نیاز

پیش از سوار شدن به هواپیما و در فرودگاه باید کارت شناسایی خود را نشان دهید. در پروازهای داخلی، کارت ملی و در پروازهای خارجی پاسپورت خود را به همراه داشته باشید.

چمدان تکیه داده شده به دیوار کنار مسافر

۳. اطلاع از بار مجاز هواپیما

در هر سفری، مطمئنا علاوه بر کیف دستی، یک یا دو چمدان همراه خود دارید. اما آیا می‌توانید هر مقدار باری که دوست دارید با خود حمل کنید؟ البته که چنین چیزی ممکن نیست. هر مسافر فقط می‌تواند مقدار معینی بار به همراه داشته باشد. پس قبل از اینکه راهی فرودگاه شوید، مقدار بار مجاز پروازها را چک کرده و اگر بار اضافی داشته باشید آنها را در خانه قرار دهید. گفتنی است که اگر در فرودگاه متوجه بار اضافی شوید، می‌توانید هزینه‌ای بابت آن پرداخت کنید. بار مجاز هواپیما با توجه به کلاس نرخی پرواز شما متغیر خواهد بود. پس توجه کنید که مقدار بار را با توجه به کلاس پروازی خود چک کنید.

مهمانداری در کابین هواپیما و آماده کردن فصای بار داخل کابین

۴. آماده کردن کیف دستی برای داخل کابین هواپیما

شما برای سفر با هواپیما، کیفی را با خود به داخل کابین هواپیما خواهید برد. در سفر با هواپیما، نمی‌توانید هر نوع اشیا و وسایلی را با خود به داخل کابین هواپیما ببرید. ما در مطلب مربوط به قوانین بار مجاز هواپیما، هر آنچه در مورد بار مجاز سفر با هواپیما باید بدانید، را بیان کرده‌ایم. پس به این مطلب ما نگاهی بیاندازید تا در فرودگاه مشکلی برای شما پیش نیاید.

حضور مسافر در فرودگاه و آماده پرواز

۵. حضور در فرودگاه

پس از خرید بلیط هواپیما از آذربلیط و آماده کردن مدارک و وسایل مورد نیاز، زمان آن رسیده که به فرودگاه بروید. در پروازهای داخلی حداقل یک ساعت و در پروازهای خارجی حداقل سه ساعت قبل از پرواز در فرودگاه حضور داشته باشید.

مسافری با کارت پرواز برای عبور از گیت

۶. چک-این و دریافت کارت پرواز

پس از اینکه وارد فرودگاه شدید باید از تابلوی راهنما، پذیرش ایرلاین پرواز خود را بیابید. اگر زمان چک-این پرواز شما نرسیده باشد، باید منتظر بمانید. زمانی که پرواز شما اعلام شد، می‌توانید به باجه مربوطه مراجعه کنید. البته برخی از فرودگاه ها امکان چک – این آنلاین را فراهم کرده‌اند که می‌توانید با استفاده از آنها در زمان خود صرفه‌جویی کنید. هنگام گرفتن کارت پرواز، صندلی شما در هواپیما مشخص می‌شود. در این مرحله شما بار خود را تحویل داده و کارت پرواز دریافت می‌کنید.

مسافران در حال عبور از گیت فرودگاه

۷. عبور از گیت

پس از دریافت کارت پرواز، از گیت امنیت عبور خواهید کرد. در صف منتظر می‌مانید و زمانی که نوبت شما می‌رسد، کارت ملی یا پاسپورت را به همراه کارت پرواز نشان می‌دهید. کیف دستی و گوشی موبایل خود را در داخل سبدهای پلاستیکی قرار دهید تا از زیر دستگاه عبور کنند. پس از عبور از گیت وسایل خود را برداشته و با دقت چک کنید که جا نمانند.

مسافری در حال سوار شدن به هواپیما

۸. سوار شدن به هواپیما

در این مرحله منتظر بمانید تا مسئول مربوطه، زمان سوار شدن به هواپیما را اعلام کند. زمانی که اعلام شد، به سمت هواپیما حرکت کنید. ممکن است تا رسیدن به هواپیما، سوار اتوبوس شوید. می‌توانید در این مرحله از مسئولان کمک بگیرید. وقتی که سوار شدید ردیف و صندلی مندرج در کارت پرواز خود را پیدا کرده و بار همراه خود را در محفظه بالای سرتان قرار دهید.

مسافران در هواپیما در حال پرواز و استراحت

۹. طول پرواز

در طول پرواز، به گفته‌های مهمانداران توجه کنید و هر چه از شما می‌خواهند به طور کامل عمل کنید. هر سوال و مشکلی که داشته باشید، مهمانداران با کمال میل شما را راهنمایی خواهند کرد.

فرود هواپیما در فرودگاه از نمای پشتی

۱۰. پیاده شدن از هواپیما

در مرحله آخر راهنمای گام به گام سفر با هواپیما، پیش از پیاده شدن، تمامی وسایل خود را جمع آوری و کنترل کنید. پس از اینکه از هواپیما خارج شدید به سمت دریافت بار بروید. شماره پرواز و شهر مبدا روی نمایشگرهای بزرگ مشخص می‌شود. منتظر بمانید تا چمدان خود را ببینید.

آنچه خواندید راهنمای خرید بلیط هواپیما و سوار شدن به هواپیما بود. همانطور که دیدید، سفر هوایی از آنچه که فکرش را می‌کنید، آسان‌تر است. حال اگر با ایرلاین‌های مختلف آشنایی کافی داشته باشید، سفر شما لذت بخش‌تر خواهد بود. پس چه بهتر به صفحه مشخصات فنی ایرلاین‌های داخلی مراجعه کنید و با ناوگان هوایی آنها آشنا شوید. لازم به ذکر است که بلیط هواپیمای تمامی ایرلاین‌های داخلی از قبیل ایران ایر، آسمان، ماهان، ایران ایرتور، زاگرس، معراج، وارش، آتا، ساها، کاسپین، پویا ایر، فلای پرشیا، سپهران، تابان، کارون، قشم ایر، کیش ایر و بلیط چارتر و بلیط لحظه آخری از وبسایت آذربلیط امکان‌پذیر است.

بخش نظرات (0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *