قوانین بار مجاز هواپیما

بستن چمدان، کاری است که پس از خرید بلیط هواپیما انجام می دهید. آیا می توانید چمدان خود را با هر آنچه که دوست دارید پر کرده و راهی فرودگاه شوید؟ البته که اینطور نیست! برای هر پرواز و هر ایرلاین، بار مجاز تعیین شده است. اگر قصد پرداخت هزینه اضافه بار هواپیما ندارید، پیشنهاد می کنیم پس از خرید اینترنتی بلیط هواپیما، بار مجاز هواپیما را مطالعه کنید تا با خیال راحت چمدان خود را ببنید.

مقدار بار مجاز هواپیما چقدر است؟

میزان بار مجاز در هواپیما به ایرلاین، کلاس نرخی و مدت زمان پرواز بستگی دارد. پس از خرید آنلاین بلیط هواپیما از آذربلیط، می توانید حداکثر بار مجاز هواپیما را روی بلیط هواپیما و قسمت بار مجاز مشاهده نمایید. در جدول زیر میزان بار مجاز پروازهای داخلی قید شده اند:

شرح کلاس نرخی میزان بار
بار مجاز پروازهای داخلی اکونومی 20 کیلوگرم
بیزینس 30 کیلوگرم
بار مجاز داخل کابین هواپیما اکونومی 7 کیلوگرم – 70 * 50 سانتیمتر
بیزینس 7 کیلوگرم – 70 * 50 سانتیمتر

سایر ایرلاین ها

بار مجاز ایران ایر، بار مجاز ایران ایرتور، بار مجاز هواپیمایی آسمان، بار مجاز قشم ایر، بار مجاز کیش ایر، بار مجاز سپهران، بار مجاز هواپیمایی آتا، بار مجاز ماهان، بار مجاز هواپیمایی معراج، بار مجاز کاسپین، بار مجاز هواپیمایی زاگرس، بار مجاز هواپیمایی تابان، بار مجاز ساها، بار مجاز کارون، بار مجاز پویا ایرویز، بار مجاز وارش و بار مجاز فلای پرشیا به صورت جدول بالا در نظر گرفته می شود.

هزینه اضافه بار پروازهای داخلی

آنچه گفته شد، قوانین بار مجاز پروازهای داخلی است. حال اگر پس از خرید بلیط هواپیما، به فرودگاه رفتید و متوجه شدید که بار اضافی دارید، چه کار باید بکنید؟ تنها کاری که باید انجام دهید، پرداخت هزینه اضافه بار است. نرخ اضافه بار برای هر کیلوگرم، برابر با یک درصد قیمت کل بلیط در همان مسیر است.

وسایل ممنوعه در هواپیما

در سفر با هواپیما علاوه بر اینکه باید از میزان بار مجاز مطلع شوید، پیشنهاد می کنیم که به لیست اشیا ممنوعه در هواپیما نیز نگاهی بیاندازید و از حمل آنها خودداری نمایید تا سفری آسوده و بدون دردسر را تجربه کنید. برخی از کالاها فقط برای قسمت بار غیرمجاز هستند و حمل برخی از آنها نیز در کابین هواپیما ممنوع است.

اشیا ممنوعه هواپیما

دلیل ممنوعیت بعضی از کالاها در هواپیما، امنیت خود مسافران است. لیست وسایلی که در ادامه مشاهده می کنید، هم در بخش بار و هم در بخش کابین ممنوع است. پس این اشیا را به خاطر بسپارید و از حمل آنها خودداری کنید.
– انواع مواد منفجره، آتش زا و قابل اشتعال مانند ترقه، باروت و دینامیت
– هر نوع کپسول و اسپری شیمیایی از قبیل گاز اشک آور و بیهوش کننده که تحت فشار باشد و برای دفاع شخصی مورد استفاده قرار گیرد.
– انواع مواد اسیدی مانند سرکه و اسید
– وسایل برنده مانند چاقو، تیغ و شیشه
– کلر
– کیسه هوای اتومبیل
– هرگونه وسایل آهن ربایی

اشیا ممنوعه داخل کابین هواپیما

کالاهای زیر را نمی توانید به داخلی کابین هواپیما ببرید:
– هر نوع سلاح گرم مانند سلاح های شکاری، نظامی و ساچمه زن
– هر نوع فشنگ جنگی، شکاری و ورزشی
– انواع اشیا برنده مانند چاقو، شیشه، قیچی، ناخن گیر، موکت بری، بطری، پنجه بوکس و کالاهای مشابه.
– ابزارهایی از قبیل پیچ گوشتی، آچار، چکش، سیم، طناب و غیره.
– عطر و اسپری
– مرطوب کننده
– انواع داروهای مایع مانند شربت سرفه
– شامپو و نرم کننده
– خمیر دندان و صابون
– وسایل ورزشی مانند چوب بیلیارد، چوب اسکی، چوب گلف، وزنه‌های بدن‌سازی و غیره
– لوازم آرایشی مانند موچین و فرم دهنده مژه
– میل بافتنی و قلاب دوزی

حمل وسایل برقی در هواپیما

حمل وسایل برقی همچون لپ تاپ، تبلت و گوشی هم در قسمت بار هواپیما و هم در کابین هواپیما مجاز است. اما پیشنهاد می کنیم که این وسایل را با خود به داخل کابین ببرید. به خاطر داشته باشید که به هنگام عبور از گیت، باید لپ تاپ خود را از کیف بیرون بیاورید.