ایران ایر

ایران ایر

در حال سرویس دهی
ایرلاین دولتی
مقر اصلی : فرودگاه بین المللی مهرآباد تهران
سال تاسیس : 1340
  • تعداد هواپیما: 37 فروند
  • ICAO: IRA
  • IATA: IR
  • English Name:

    IRAN AIR

  • آدرس هواپیمایی ایران ایر : تهران – فرودگاه بین المللی مهرآباد – ساختمان مرکزی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران
  • شماره تماس : 46625949 – 021

معرفی شرکت هواپیمایی ایران ایر

این شرکت با نام ایرانین ایرویز در سال 1325 توسط رضا افشار و غلام ابتهاج که دو تن از بازرگانان ایرانی بودند، تاسیس شد. ابتدا در مسیر تهران – مشهد حرکت می‌کرد و سپس مسیرهای خود را به تهران، اصفهان، شیراز، بوشهر، آبادان و اهواز گسترش داد. در مسیرهای بین‌المللی نیز به قاهره، بغداد، تل‌آویو و پاریس پرواز داشت. شرکت خصوصی پرشین ایرسرویس نیز در سال 1333 در تهران تاسیس شد. این شرکت در ابتدا از هواپیمای آورو یورک استفاده می‌کرد که یک هواپیمای باربری بود. مسیرهای ابتدایی این شرکت هواپیمایی از تهران به بیروت، بازل و بریندیسی بود اما سپس پروازهای منظمی به مقاصد لندن، پاریس، بروکسل و ژنو نیز داشت. در تاریخ 5 اسفند 1340، شرکت ایرانین ایرویز با پرشین ایرسرویس ادغام شد و شرکت هواپیمایی ملی ایران را با نام اختصاری هما تشکیل داد. از ابتدای سال 1341 با بهره‌گیری از هواپیماهای داگلاس دی سی 3، داگلاس دی سی 6، ویکرز ویسکونت و آورویورک فعالیت خود را آغاز نمود. این شرکت در سال 1344 اولین پرواز خود را با هواپیماهای «جت» با استفاده از یک فروند بوئینگ 727-100 در مسیر تهران – بیروت انجام داد. پس از این پرواز، تصمیم گرفت تمامی ناوگان خود را به هواپیماهای جت تبدیل کند. عصر طلایی شرکت از سال 1349 آغاز شد. به طوری که روزانه پروازهای بدون توقف زیادی به قاره اروپا داشت. هما با بهره‌گیری از بویینگ‌های 747 اس پی توانست طولانی‌ترین خط هوایی بدون توقف جهان را در مسیر تهران – نیویورک راه‌اندازی کند. هما به عنوان نخستین بهره بردار هواپیماهای ایرباس در خاورمیانه شناخته می‌شد، زیرا 6 فروند ایرباس مدل A300 خریداری کرده و در مسیرهای محلی به کار گرفت. در پایان سال 1356، روزانه به بیش از ۳۱ مقصد در داخل و خارج از ایران، از پکن و توکیو تا نیویورک پرواز می‌کرد و در حال راه‌اندازی خطوط هوایی جدیدی به مقاصد لس آنجلس و سیدنی بود. هواپیمایی هما در سال‌های پایانی دهه هفتاد میلادی، به عنوان یکی از مدرن‌ترین، پردرآمدترین و روبه‌رشدترین شرکت‌های هواپیمایی دنیا محسوب می‌شد. در سال 1355 نیز پس از شرکت استرالیایی “کوانتاس”، لقب ایمن‌ترین شرکت هوایی جهان را به خود گرفت. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، برخی از پروازهای بین المللی هما تغییر پیدا کرد و حتی برخی نیز به طور کلی تعطیل شد. به عنوان مثال، زمانی که پرواز ایرلاین هما در آبان ماه 1358 آماده فرود شد، دولت آمریکا اجازه فرود هواپیماهای ایرانی را به هیچ یک از فرودگاه‌های ایالات متحده نداد. به همین دلیل این هواپیما مسیر خود را به سمت فرودگاه مونترال تغییر داد. در سال 1360، نام شرکت به «هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران» تغییر یافت. در سال‌های جنگ تحمیلی عراق علیه ایران و سپس تحریم‌های بین‌المللی از سوی آمریکا، با وجود تنش‌ها و تهدیدها توانست به بهترین نحو ممکن خدمات خود را ارائه دهد و نیازهای خود را با آموزش نیروی جوان و تحصیل کرده برطرف کند.

عکس فوق العاده زیبا از کادر پرواز و خلبان های ایران ایر قبل از پرواز
عکسی ماندگار از اکیپ خلبان ها و کادر ایران ایر

تاریخچه هواپیمایی ایران ایر

تاریخچه لوگوی ایران ایر به این صورت است که در سال 1340، مسابقه‌ای جهت طراحی لوگوی هما برگزار شد و طرح برنده که متشکل از سر عقاب، گوش گاو و یال اسب است، برگرفته از سرستون پرنده نما در تخت جمشید می‌باشد. این طرح توسط ادوارد زهرابیان طراحی شد. در سال 2013 لوگوی هما توسط آژانس خبری حمل و نقل هوایی (skift) به عنوان برترین لوگوی شرکت هواپیمایی دنیا انتخاب شد. در سال 1392 نیز در دهمین جشنواره ملی قهرمانان صنعت ایران به عنوان یکی از 100 برند برتر ایران شناخته شد.

صرف صبحانه در داخل هواپیمایی ایران ایر در اوج آسمان
لذت صبحانه در اوج آسمان با هواپیمایی ایران ایر

لوگوی هواپیمایی ایران ایر

کترینگ ایران ایر یکی از بزرگترین کترینگ‌های خاورمیانه است. کترینگ شرکت ایران ایر در سال 1346 تاسیس شد. این ایرلاین در زمینه کیترینگ توانست گواهینامه HACCP، ایزو 2008-9001 و ایزو 2005-22000 را دریافت کند که نشان دهنده انطباق آن با استانداردهای جهانی صنعت غذا و مدیریت ایمنی و کیفیت غذا می‌باشد.

لحظه تیک آف هواپیمایی ایران ایر در غروب آفتاب از لنز دوربین عکاس حرفه ای
لحظه اوج گیری هواپیمایی ایران ایر از نزدیک ترین فاصله

مقاصد داخلی ایران ایر

آبادان اردبیل ارومیه اصفهان
اهواز بندرعباس بندرلنگه بوشهر
بیرجند تبریز تهران چابهار
خرم آباد رشت زاهدان ساری
سیری شهرکرد شیراز قشم
کرمان کرمانشاه کیش گرگان
لار لاوان مشهد یزد
  • عکسی زیبا از هواپیمای ایران ایر بعداز بارش باران و درخشش آفتاب
    هواپیمایی ایران ایر از نگاهی متفاوت
  • سر مهمانداران و مهمانداران مجرب هواپیمایی ایران ایر در یک نگاه داخل هواپیما
    هواپیمایی ایران ایر از نگاهی متفاوت
  • هواپیمایی ایران ایر زمان push back در فرودگاه خارج از کشور در کنار ایرلاین qatar
    هواپیمایی ایران ایر از نگاهی متفاوت
  • لحظه سوخت گیری هواپیمایی ایران ایر در جزیره زیبای کیش در یک روز آفتابی
    هواپیمایی ایران ایر از نگاهی متفاوت

مقاصد خارجی ایران ایر

آتن آمستردام آنکارا
اربیل استانبول استکهلم
باکو بانکوک بحرین
بروکسل بغداد بمبئی
بوداپست بوستون بیروت
پاریس پراگ پکن
تاشکند تورنتو توکیو
جده دمام دمشق
دبی دوحه دیترویت
رم زوریخ ژنو
سان فرانسیسکو سن پیترزبورگ سنگاپور
سیاتل سیدنی سئول
شیکاگو فرانکفورت کراچی
کلن کوالالامپور کوپنهاگ
کویت گوتنبرگ لارناکا
لاهور لس آنجلس لندن
مادرید مدینه مسکو
مونترال مونیخ میلان
میامی نجف نیویورک
وارنا واشنگتن ونکوور
وین هامبورگ هوستون

مقاصد پرواز داخلی و خارجی هواپیمایی ایران ایر

برای مشاهده و مقایسه کلیه مقاصد داخلی و خارجی هواپیمایی ایران ایر و سایر ایرلاین های داخلی دکمه زیر را کلیک کنید.


افتخارات ایرلاین ایران ایر

شرکت هواپیمایی ایران ایر به عنوان یکی از با سابقه‌ترین شرکت‌های هواپیمایی کشورمان، افتخارات بسیاری را در طول چندین سال فعالیت خود کسب نموده است. در این بخش به برخی از افتخارات این شرکت هواپیمایی می‌پردازیم:


ثبت رکورد تازه در پرواز بدون توقف در مسیر پکن- تهران با زمان 9 ساعت و 20 دقیقه در سال 1351 آغاز دوره جدید آموزش زبان فرانسه با سیستم کردیف بدون نیاز به کاغذ و قلم در سال 1351 کسب مقام اول غرفه هما در کنگره سالانه آستا در شهر مونترال کانادا در سال 1353 برگزیده شدن به عنوان خط هواپیمایی رسمی برای بازی های آسیایی در تهران در سال 1353 واگذاری نمایندگی کل فروش بلیت‌ بازی‌های المپیک به هما در سال 1354 انجام پرواز مستقیم تهران – نیویورک با زمان کمتر از 12 ساعت در سال 1355 کسب رتبه دوم در میان 74 شرکت هوایی از نظر ایمنی پرواز در سال 1356 کسب مقام اول از نظر رشد بار و مسافر براساس نشریه AIR TRANSPORT WORLD در سال 1362 کسب مقام اول در منظم بودن پروازهای حج در سال 1362 برگزاری کنفرانس فنی عملیاتی یاتا در خاورمیانه به ریاست هما در لندن در سال 1377 برگزاری اولین دوره آموزشی سیستم هماک پلاس در ارتباط با سیستم نگه داری جا و کنترل رزرویشن در سال 1378 اجرای سیستم مکانیزه شدن صدور بلیت در سال 1381 راه اندازی شبکه خصوصی مجازی در سال 1383 راه اندازی نخستین باشگاه مسافران کثیرالسفر در سال 1383 فروش اینترنتی بلیت داخلی برای اولین بار در سال 1384 دریافت اولین استاندارد IOSA (ممیزی ایمنی عملیات طبق استاندارد انجمن حمل ونقل بین ‌المللی هوایی (یاتا)) در سال 1385 تغییر سیستم مکانیزه پذیرش مسافر از CODECO DSC به SITADCS و توسعه آن به کلیه فرودگاه‌های داخلی تحت پوشش هندلینگ هما و 8 فرودگاه بین‌المللی در خارج از کشور در سال 1385 کسب اولین گواهینامه استاندارد IOSA ممیزی ایمنی عملیات طبق استانداردهای انجمن بین‌المللی حمل ونقل هوایی (یاتا) و تمدید آن در 4 دوره متوالی در سال 1387 آغاز پروژه بلیت الکترونیک برای اولین بار در کشور در سال 1387 انتخاب برند هما به عنوان محبوب‌ترین برند تجاری کشور در سال 1390 انتخاب مرکز بهسازی و آموزش منابع انسانی “هما” به عنوان یکی از ده مرکز برتر آموزش مورد تایید یاتا AUTHORIZED TRAINING CENTER (ATC) در خاورمیانه در سال 1390 انتخاب لوگوی هما به عنوان برترین لوگوی شرکت‌های هوایی به لحاظ بصری در دنیا در سال 1392 دریافت تندیس زرین برند محبوب مصرف کنندگان در سال 1392 دریافت گواهینامه رضایت مشتری در تاشکند از سوی شرکت کانادایی ICSGROUP در سال 1392 کسب رتبه اول در رشته اطلاع رسانی در نهمین سمپوزیوم بین‌المللی روابط عمومی در سال 1392

مشخصات فنی ناوگان ایران ایر و کلاس نرخی پرواز

ایران ایر دارای قدیمی‌ترین ناوگانی است که قدمت آنها به بیش از 22 سال می‌رسند و از استانداردهای بین‌المللی بسیار بالاتر هستند. قبل از خرید اینترنتی بلیط هواپیما بهتر است با ناوگان هواپیمایی ایران ایر آشنا شوید. کلاس‌های پروازی ایران ایر شامل کلاس‌های N، M، Q، V و Y در کابین اکونومی و کلاس‌های C و J در کابین هما کلاس برای مسافران عادی و کلاس نرخی O در کابین اکونومی برای جانبازان، خانواده شهدا و معلولان سازمان بهزیستی می‌باشد. مسافرین هماکلاس از خدماتی نظیر امکان انتخاب سرویس های غذایی در طول پرواز، امکان استفاده از خدمات سالن تشریفات در پروازهای خروجی، اولویت دریافت جامه‌دان در مقصد و تخصیص باجه پذیرش مجزا در مقصد برخوردار می‌باشند. برای مشاهده کلیه مشخصات فنی ناوگان هواپیمایی ایران ایر، کلاس های نرخی ایران ایر و سایر ایرلاین های داخلی روی دکمه زیر کلیک کنید.



پس از خرید اینترنتی بلیط هواپیما از سایت آذربلیط، چگونه میتونم بلیط رو چاپ بگیرم؟

بلیط هواپیما خریداری شده به آدرس ایمیل شما که هنگام ایجاد حساب کاربری وارد نموده اید، ارسال می شود. در صورت عدم دسترسی به ایمیل همچنین می تونید در سایت از بخش ورود به حساب بلیط هایی که خریداری نموده اید را از تاریخچه سفارشات ببینید و نسبت به چاپ مجدد آنها اقدام نمایید.


آیا پس از خرید بلیط هواپیما، امکان تغییر نام مسافر وجود دارد؟

به هیچ وجه. این که بلیط را به دوست یا آشنای خود بدهید که او استفاده کنید امکان پذیر نیست. چون در فرودگاه مشخصات شماره ملی شما را چک میکنند.


آیا پس از خرید بلیط حتما باید آن را چاپ کنم و به فرودگاه ببرم؟

در اکثر بلیط پروازهای داخلی این موضوع ضرورت ندارد در صورتیکه شماره بلیط خود را یادداشت نمایید و آن را هنگام پرواز به همراه داشته باشید به همراه کارت شناسایی معتبر کفایت می کند اما توصیه می شود نسخه چاپ شده بلیط خود را هم همراه خود داشته باشید.


مقدار بار مجاز ایران ایر در پروازهای داخلی چند کیلوگرم است؟

در تمامی کلاس های اکونومی به جز کلاس نرخی Y، هر مسافر اجازه دارد تا ۲۰ کیلوگرم بار و چمدان با خود همراه داشته باشد. وزن بار مجاز برای مسافران کلاس نرخی Y ایران ایر ۲۵ کیلوگرم خواهد بود. ولی در پروازهای ویژه هما کلاس، وزن بار مجاز برای هر مسافر ۳۰ کیلوگرم است.

چگونه میتوانم از تخفیف ایران ایر در خرید بلیط هواپیما استفاده کنیم؟

وب سایت آذربلیط در جهت سهولت خرید شما کاربران گرامی و استفاده از تخفیف در زمان خرید بلیط شرایط ویژه ای در پنل هر کاربر نسبت به خریدهای گذشته درنظر گرفته است. البته شما میتوانید مسابقات و جشنواره های آذربلیط را دنبال کنید و تخفیفات بیشتری نیز دریاقت کنید.