مالزی، میزبان روز جهانی گردشگری 2025

مهدیه قره شی
29 خرداد 1402

سی و پنجمین نشست سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) در منطقه شرق آسیا و جنوب آسیا همزمان با پنجاه و نهمین نشست کمیسیون منطقه ای جنوب آسیا در شهر پنوم پن کشور کامبوج برگزار شد.

از سال 1980 سازمان جهانی گردشگری با توجه به چرخشی بودن این رویداد مهم در میان مناطق 6گانه سازمان جهانی گردشگری که در قالب برنامه های متنوع جشن گرفته می شود، در ایران نیز همزمان با هفته گردشگری برگزار می شود.

به نقل از ایرنا، علی اصغر شالبافیان معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی که برای شرکت در این اجلاس به کامبوج سفر کرده بود، در دیدار با زوراب پولولیکاشویلی دبیر کل سازمان جهانی گردشگری و همچنین در دیدار با مقامات گردشگری کشورهای مختلف آسیایی از جمله مالزی، اندونزی، چین و هند،‌ زمینه ایجاد تفاهم‌نامه‌های همکاری مشترک را فراهم و بر گسترش روابط گردشگری میان جمهوری اسلامی ایران و کشورهای هدف منطقه آسیا تاکید کردند.

علی اصغر شالبافیان در نشست با معاون گردشگری وزارت فرهنگ و گردشگری چین، به منظور نحوه اجرایی کردن تفاهم‌نامه همکاری گردشگری بین دو کشور تاکید نمود.

سازمان جهانی گردشگری سازمان ملل متحد از سال ۱۹۸۰ هر سال ۲۷ سپتامبر مصادف با ۵ مهر را به‌عنوان روز جهانی گردشگری با برگزاری برنامه‌های مختلف، جشن می‌گیرد. این تاریخ برای سازمان جهانی گردشگری روز ویژه‌ای است؛ چرا که در تاریخ ۲۷ سپتامبر سال ۱۹۷۰ میلادی، اساس‌نامه سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) در سازمان ملل متحد به تصویب رسید. مجمع عمومی سازمان جهانی گردشگری در سومین جلسه این سازمان که در سپتامبر ۱۹۷۹ میلادی در تورمولینوس اسپانیا برگزار شد، تصمیم گرفت از سال ۱۹۸۰ میلادی روز ۲۷ سپتامبر را به‌‌ نام روز جهانی گردشگری نام‌گذاری کند.

از اکتبر سال ۱۹۹۷ میلادی، مجمع عمومی سازمان جهانی گردشگری، هر ساله یک کشور را به‌عنوان میزبان این سازمان در جشن روز جهانی گردشگری تعیین می کند. بنابراین در نشست مشترک منطقه شرق آسیا و جنوب آسیا که در شهر پنوم‌ پن کشور کامبوج تشکیل شد. این سازمان، کشور مالزی را به‌عنوان میزبان برنامه‌های روز جهانی گردشگری ۲۰۲۵ انتخاب کرد.

شهر پنوم‌ پن کشور کامبوج

تعیین ریاست کمیسیون منطقه جنوب آسیا، در سالهای ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۵ و تعیین نماینده منطقه جنوب آسیا در هیات رییسه نشست آتی مجمع عمومی سازمان جهانی گردشگری که در مهرماه سال جاری در کشور ازبکستان و شهر سمرقند برگزار خواهد شد. جمهوری اسلامی ایران نیز یکی از ۳۴ عضو اصلی شورای اجرایی در بدنه تصمیم‌گیری و یکی از دو نماینده جنوب آسیا تا سال ۲۰۲۵ است.

بخش نظرات (0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *