شهر نئوم عربستان

مهدیه قره شی
16 خرداد 1402

در چند سال اخیر شاهد پیشرفت زندگی بشری به زندگی هوشمند بوده ایم. امروزه ساخت ربات ها و تاثیر هوش مصنوعی بر زندگی هر یک از انسان ها، به یک امر طبیعی تبدیل شده است. عربستان نیز از این قائده مستثنا نبوده و در طی یک کنفرانسی از شروع پروژه بزرگ نئوم خبر داده است. ممکن است شنیدن این خبر شما را نیز متعجب کرده باشد. با مطالعه تاریخ و بدست آوردن آگاهی نسبت به روند سیاست گذاری این کشور، بعید است که بخواهیم خبر هایی از این دست بشنویم. اما از آنجایی که این پروژه بسیار عظیم می باشد، بهتر است دیدگاهمان را نسبت به عربستان سعودی تغییر دهیم. اما با اینحال آیا پروژه بزرگ نئوم به گوشتان خورده است؟ تا چه اندازه در این خصوص به جستجو پرداخته اید؟ اگر علاقه مند شده اید که در خصوص این پروژه اطلاعاتی کسب نمایید، پس ما را تا آخر مقاله همراهی نمایید.

شهر نئوم عربستان
محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی در برنامه ای با عنوان ساخت شهر عمودی با آلودگی صفر کربنی با نام “لاین” را در شمال غربی این کشور در 10 ژانویه 2022 میلادی اعلام نمود. نام گذاری این شهر مطابق با عنوان آن به صورت خط باریک اما مرتفع، در منطقه کویری – کوهستانی شده است.
نام نئوم از دو بخش تشکیل یافته است. بخش اول آن از کلمه یونانی “NEW” و بخش دوم آن نیز از حرف “M” که از کلمه مستقبل به معنی آینده و همچنین از حرف اول نام شاهزاده محمد بن سلمان گرفته شده است.

موقعیت جغرافیایی شهر نئوم

شهر نئوم در امتداد دریای سرخ در مجاورت مناظر زیبای خلیج عقبه و در نزدیکی کانال سوئز در مسیر تجاری دریایی انتخاب شده است. برای احداث این شهر، منطقه وسیعی در شمال غربی عربستان سعودی انتخاب شد. اشرافیت شهر نئوم به کوه ها، سواحل طولانی، صخره های مرجانی دست نخورده، نسیم دریای سرخ، صحرا و درجه حرارت ملایم و طبیعت شگفت انگیز، این منطقه را برای احداث یک شهر جدید آماده تر می کند. در انتخاب مکان این شهر، پتانسیل های منحصر به فرد از جمله انتخاب یک مرکز جهانی برای تجارت، نوآوری و دانش مد نظر قرار گرفته است.

نقشه شهر نئوم

ارتباط شهر نئوم با انرژی های پایدار

پروژه بزرگ شهر نئوم بر پایه انرژی های تجدید پذیر بنا خواهد شد. بدین صورت که صرفا با احیای انرژی و توسعه انرژی های تجدید پذیر، مطابق با استاندارهای پایدار و استفاده از منابع طبیعی انجام خواهد گرفت. عربستان سعودی به علت برخورداری از شن و ماسه های گسترده، ساخت پنل خورشیدی را برای تولید برق فراهم نموده است. هدف از ارائه این پروژه به عنوان یک شهر هوشمند، مکانی که به طور کامل توسط کربن صفر خالص تولید شده باشد، است.

شهر نئوم

چشم انداز شهر نئوم

چشم اندازی رهبری عربستان سعودی برای پروژه نئوم، شهری رباتیک به عنوان اولین شهری که تعداد ربات ها از جمعیت انسان ها بیشتر خواهد بود. در واقع این نوعی برندسازی شهر نئوم است که تصویری از شهر آینده نگر را که بارها در فیلم های علمی تخیلی، ربات ها به انسان ها در زمینه های مختلفی اعم از نظافت و… خدمت می کنند، الهام گرفته شده است.
ماسایوشی سان در کنفرانس نئوم، در خصوص ربات ها اظهار داشته است که ربات ها زندگی بهتر و خوشحال تری را برای مردم فراهم خواهند کرد.
در واقع، از اهداف اصلی شهر نئوم، شهری با خصوصیات ایمن ترین، کارآمدترین، آینده نگر ترین و بهترین مکان برای کار و زندگی خواهد بود. شهری آینده نگر که مکانی قابل سکونت را برای انسان ها، جایی که بتوانند از روش های جدیدی برای زندگی سالم تر و شادتری استفاده نمایند، ساخته خواهد شد.
فناوری های به کار رفته در سیستم حمل و نقل شهر نئوم، به صورت خودکار بوده و برای سیستم تاکسیرانی از پهبادهای مسافربری به کار گرفته خواهد شد. طراحی خیابان های شهری نیز به گونه ای خواهد بود که شهروندان را برای پیاده روی و دوچرخه سواری تشویق خواهد کرد.
عربستان سعودی همواره سعی داشته است با بلندپروازانه ترین پروژه ها، به یک منطقه اقتصادی مستقل شناخته شده تبدیل شود. بنابراین برای رسیدن به این هدف از روبات ها، خودروهای هوشمند و انرژی خورشیدی در جهان به کار گرفته است.

شهر نئوم

استراتژی شهر نئوم
پروژه شهر نئوم برای کسانی که خواستار تحول و ایجاد مکانی جدید در جهان هستند، طراحی شده است. از لحاظ موقعیت استراتژیک، عربستان سعودی در نظر دارد با سه کشور مصر، اردن و عربستان در پروژه آینده نگر خود همکاری داشته باشد. و همچنین انتظار می رود که این پروژه به یک مرکز جهانی در آسیا، اروپا و آفریقا تبدیل شود. لازم به ذکر است که کشورهای اردن و مصر به عنوان کشورهای متحد با عربستان سعودی، تاکنون در این زمینه صحبتی نداشته اند.
محمد بن سلمان همواره بر این نکته تاکید دارد که احداث یک شهر جدید بدون در نظر داشتن مکانی جدید، سرمایه گذاری جدید، نیروی کار جوان، و صنعتی که پشتوانه تکنولوژی و هوش مصنوعی با حفظ مقررات میسر خواهد بود. با توجه به این مسئله که اقتصاد عربستان سعودی تا سال 1938 که به عنوان بزرگترین منبع نفت در جهان شناخته می شود، وابسته به گردشگری مذهبی بوده است. نیمی از قشر جوان که 70% از جمعیت عربستان را تشکیل می دهند. ولیعهد خواستار جایگزینی ایده های محافظه کارانه افراطی با مذهب میانه رو است تا زندگی متعادل تری را در جامعه بنیان نهد.

شهر oxagon نئوم

ارتباط شهر نئوم با مسئله دین در عربستان سعودی

عمده مسئله ای که توجه جامعه جهانی را نسبت به عربستان سعودی جلب کرده است، تلاقی پروژه نئوم با سنت های سعودی است. چرا که از سال 2030 دیدگاه جامعه سعودی بر روی نسل جوان، حقوق زنان، شهروندان جدید مورد انتظار جامعه از جمله ربات ها، جمعیت خلاق و سرمایه گذاران به تمامی تامین کرده است.
طبق ویدیویی که برای معرفی شهر نئوم تهیه شده است، سبک زندگی شهروندان را متفاوت از ساختارهای اجتماعی عربستان سعودی معرفی می کند. در این ویدیو یک زن را نشان می دهد که به راحتی می تواند در محیط عمومی پیاده روی نماید. در طرف دیگر زنی را نشان می دهد که حجاب کامل داشته و صورت خود را پوشانده است. در ادامه ویدیو از همکاری زن و مرد با همدیگر در محیط کاری نشان می دهد. ساختارهایی که برای شهروندان در شهر نئوم انتخاب شده است، کاملا با ساختارهای حال حاضر عربستان مغایرت دارد. در سال های آینده جوانان عربستان سعودی شاهد زندگی متفاوت تری از زندگی والدین شان خواهند بود
جوانان امروزه از شور و شوق بسیاری بهره مند هستند. در واقع با هر چیزی که در شهرهای ریاض و جده ممنوع اعلام شده باشند، اعم از رقص و موسیقی جوانان در محیط های عمومی و همچنین زنان توانسته اند روبنده های خود را در محیط عمومی بردارند. این روند نشان دهنده آن است که عربستان توانسته است خود را از سیاست های وهابی به دور نماید.
علی دوگان پژوهشگر موسسه Leibniz-Zentrum Moderner Orient در مصاحبه خود با شبکه CNBC اظهار داشته است که محمد بن سلمان ولیعهد عربستان خواستار آن است که به عنوان یک رهبر لیبرال در یک خانواده سلطنتی محافظه کار در عربستان سعودی جلوه نماید. بنابراین پروژه بزرگ نئوم به عنوان بخشی از فرایند آزادسازی در عربستان سعودی دیده می شود.
همانطور که نظمی النصر مدیر عامل پروژه شهر نئوم می گوید:

“اگر می خواهیم چالش های فردا را حل کنیم، باید امروز با آنها روبرو شویم، مهم نیست که

چقدر دشوار به نظر می رسند.”

شهر نئوم (NEOM)

سرمایه گذاران شهر بزرگ نئوم

پروژه بزرگ شهر نئوم با همکاری سرمایه گذاران بزرگی صورت خواهد گرفت. سرمایه گذارانی چون شاهزاده محمد بن سلمان رئیس پروژه نئوم – ماسایوشی سان رئیس گروه سافت بانک – استفن شوارتزمن غول سهامی خاص و رئیس و یکی از بنیان گذاران گروه بلک استون – مارک ریبرت مدیرعامل بوستون داینامیکس – کلاوس کلاینفلد رئیس و مدیر عامل سابق و مدیر اجرایی پروژه.
جاه طلبی های شاهزاده برای احداث یک سرزمین جدید با رویاپردازی های خلاق و با به کارگیری تکنولوژی، مکانی عالی برای کار و زندگی در آینده را رقم خواهد زد. عربستان سعودی با سرمایه گذاری 500 میلیارد دلاری از بانک های داخلی و بین المللی، جهان را برای یک شهر هوشمند فراهم خواهد کرد.

از طرفی دیگر این پروژه مورد انتقاد تحلیلگران سراسر جهان قرار گرفته است. مجله ایتالیایی “easyviaggio” با اشاره مبنی بر اینکه هدف از پروژه نئوم، تبلیغات است. همان گونه که قطر با شرکت پاری سن ژرمن یا ابوظبی با افتتاحیه موزه لوور انجاد داد. مارک رینبرت، مدیرعامل بوستون داینامیکس، با اعتقاد بر اینکه

“بزرگترین خطر آن است که آن چه که امروزه عربستان سعودی شناخته می شود به مکانی که تمامی تکنولوژی های جهان از آن عبور خواهد کرد.”

امیدواریم با مطالعه این مقاله با پروژه بزرگ شهر نئوم عربستان آشناییت یافته باشید و عربستان را به عنوان یک شهر هوشمند به شمار آورید.

بخش نظرات (1)

  1. علی امینی گفت:

    یک پادشاهی در قدیم بوده بنام شداد که یه شهر و کاخی بهشت گونه بنام ارم ذات العماد در همین عربستان ساخته بوده ولی قبل از داخل شدن در این شهر به عذاب خدا گرفتار و هلاک شد نامش در قرآن اومده سوره فجر آیه شش تا نه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *