گشت و گذار در شهر ژیرونا، قلب گیم آف ترونز (Game of Thrones)

مهدیه قره شی
13 آبان 1402

آیا از طرفدارن سریال گیم آف ترونز هستید؟ اگر تمامی قسمت های سریال جذاب گیم آف ترونز را دیده باشید، به احتمال بسیار با شهر ژیرونا آشناییت دارید. شهر ژیرونا، در 100 کیلومتری شهر بارسلونا واقع شده است. این شهر به دیوارها، میادین، ساختمان ها و کلیساهای رومی، یهودی، گوتیک، خانه های نقاشی شده معروف قرن نوزدهمی در کنار رودخانه اونیار ترکیبی منحصر به فرد از جذابیت های دنیای قدیم را به نمایش می گذارد. ژیرونا، اسپانیا، شهری قرون وسطایی با جذابیت های تاریخی فراوان، معماری زیبا و جاذبه های دیدنی فراوان است. در این مقاله سعی داشته ایم شما را با این شهر تاریخی جذاب آشنا نماییم.

شهر ژیرونا

یکی از جالب ترین شهرهای کاتالونیا، شهر تاریخی ژیرونا است. این شهر تاریخی با قدمت بیش از 2000 سال، بازدیدکنندگان را به بازدید از خود فرا می خواند. موقعیت قرارگیری شهر ژیرونا در مسیر ساحلی به شبه جزیره ایبری، یک مکان مستحکم برای قوم ایبری ها و رومی ها که با نام Oppidum Gerunda شناخته می شده است. پس از فتح مسلمانان در سال 714، نام این شهر را جروندا تغییر دادند. شهر ژیرونا در سال 797 توسط لویی آکتین باز پس گرفته شد. این شهر عمدتا با نام ژرونا به زبان اسپانیایی و ژیرونا در زبان کاتالانی نامیده می شود. ژیرونا مرکز استانی با جمعیت حدود 75000 نفر می باشد که نسبت به شهر بارسلون، آرام تر است.

آب و هوای شهر ژیرونا:

تابستان های شهر ژیرونا آب و هوای بسیار کوتاه و گرم و خشک دارد. اسپانیا به این هوای گرم خود شهرت بسیاری دارد و بازدیدکنندگان بسیاری را در این فصل برای استفاده از هوای گرم به سوی خود جذب می نماید. ساکنان شهر ژیرونا از 17 ژوئن آغاز می شود و تا 9 سپتامبر با متوسط دمای 20 درجه سانتی گراد در روز ادامه می یابد. 4 آگوست با حداکثر دمای 31 درجه و حداقل دمای 18 درجه سانتی گراد، گرم ترین روز محسوب می شود.

زمستان های این شهر همراه با هوای سرد و آسمان های نیمه ابریست. متوسط دما 17 درجه سانتی گراد از 15 نوامبر آغاز می شود و تا 14 مارس ادامه می یابد. 10 ژانویه با حداقل دمای 2 درجه و حداکثر دمای 13 درجه سانتی گراد به عنوان سردترین روز سال شناخته می شود.

گردشگران بسیاری بهترین زمان سال برای سفر به شهر ژیرونا را اواسط می تا اوایل اکتبر می دانند.

جاذبه های تاریخی ژیرونا:

در نقشه توریستی شهر، مکان های تاریخی بسیاری را مشاهده خواهید کرد. مکان هایی که به عنوان جاذبه شهری شناخته می شوند. در ادامه به چند مورد از این جاذبه های تاریخی اشاره ای داشته ایم.

  • قدیمی ترین بخش شهر Força Vella:

    Força Vella قدیمی ترین بخش شهر ژیرونا است که در شمالی ترین رودخانه ریو اونیار (Onyar River) قرار گرفته است. این منطقه توسط رومی ها در اصل به عنوان یک قلعه در قرون قبل از میلاد ساخته شده بود. محله یهودیان نیز در این محله قرار گرفته و جمعیت آنها نیمی از Força Vella را تشکیل می دهند. محله یهودیان از قدیمی ترین و بزرگ ترین محله تاریخی در اروپا است. این محله بین قرون 13 و 14، دارای کنیسه ها، حمام های آیینی، مدارس و بیمارستان ها با بیش از 800 عضو در جامعه یهودی ساخته شد. موسسه نهمانیدس برای مطالعات یهودی به عنوان یک مرکز تحقیقاتی در زمینه فرهنگ و تاریخ یهود، کتابخانه ای با بیش از شش هزار نشریه ایجاد شده است.
بخش قدیمی شهر ژیرونا
  • دیوارهای کشیده شده در سطح شهر:

    از جاذبه های جذاب شهر می توان به دیوارهای آن اشاره نمود. دیوارهای رومی شهر به دوران قبل از میلاد باز می گردد که در قرن نهم توسط کارولینژیان گسترش یافته است. امروزه این دیوارها حفظ شده و دیدار از آنها برای گردشگران بسیار جذاب است.
  • کلیسای جامع:

    کلیسای جامع شهر ژیرونا بین قرن های 11 و 18 ساخته شده است. پلکان های طولانی و عریض که در مقابل درگاه اصلی قرار گرفته اند، از نمادهای شهر می باشند. در این کلیسا از معماری دوران رومی و کلاسیک بکار رفته است. شبستان گوتیک کلیسای جامع با عرض 23 متر مربوط به قرون 15 تا 16 میلادی، از عریض ترین طاق آجردار در جهان است.
  • خانه های رنگارنگ (Onyar River):

    با قدم زدن در خیابان های باریک قسمت قدیمی شهر در کنار امتداد رودخانه اونیار با نمایی از پس زمینه کلیسای جامع، منظره خیلی زیبایی را به همراه خانه های رنگ آمیزی شده خواهید داشت. در امتداد این رودخانه شاهد سه پل با نام های پل باریک گومز (1916)، پل قرمز Peixateries-Velles (مربوط به سال 1977 توسط شرکت ایفل) و پل سنگی یا ایزابل دوم مربوط به سال 1856 خواهید بود.
    خانه های رنگی شهر ژیرونا
    • بیمارستان سابق سانتا کاترینا:

      امروزه ساختمان باروک مقر دولت کاتالونیا در ژیرونا است. بیمارستان سانتا در قرن هفدم تاسیس و در سال 1928 بازسازی شد. در این ساختمان می توانید 350 نوع از سرامیک، شیشه، ملات و ابزار جراحی مشاهده نمایید.
    • محل فیلمبرداری Game of Thrones:

    شهر قرون وسطایی ژیرونا میزبان فیلمبرداری سریال گیم آف ترونز در بین سال های 2011 الی 2019 بوده است. این سریال مشهور و جذاب توانسته است گردشگران بسیاری را برای بازدید از این شهر تاریخی دعوت نماید.

    • حمام عربی:

    پس از به فتح رسیدن اسپانیا توسط مسلمانان، تا به امروز آثاری از رسوم و فرهنگ اعراب در این شهر به چشم می خورد. حمام Banys Àrabs، یک حمام عمومی متعلق به قرن دوازدهم می باشد. این حمام نیز به مانند سایر مکان های تاریخی از سبک رومی الهام گرفته شده است. آپودیتریوم یا رختکن از نطقه برجسته بازدید از این مکان است.

    امیدواریم با مطالعه این مقاله با شهر تاریخی ژیرونا آشنا شده باشید و گشت و گذار به این شهر را در اولویت خود قرار دهید.

    بخش نظرات (0)

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *