چرا پرداخت عوارض خروج از کشور اهمیت دارد؟

مهدیه قره شی
11 خرداد 1402

سفر رفتن و کشف دنیای جدید یکی از لذت بخش ترین فعالیت هایی است که هر شخصی را برای دست یافتن به آن لذت، فرا می خواند. هر ساله افراد زیادی برای مشاهده جاذبه های تاریخی و طبیعی به مکان های مختلفی سفر می کنند. اگر جزو این دسته از افرادی هستید که روزانه تقویم را برای یک تعطیل چند روزه چک می کنید و با آماده کردن یک چمدان یا یک کوله پشتی به یکی از مقاصد جذاب سفر می کنید. حتما با عوارض خارج از کشور آشناییت دارید. مهم نیست که به چه منظور و یا با چه نوع ویزایی سفر می کنید، پرداخت عوارض خروج از کشور باید پرداخته شود. در این مقاله به نحوه پرداخت عوارض خروج از کشور پرداخته ایم.

عوارض خروج از کشور:

عوارض خروج از کشور، مبلغی است که برای خروج از کشور پرداخته می شود. قانون پرداخت این عوارض از سال 1364 در ایران به اجرا درآمده است. اما از سال 1398، این عوارض با نام مالیات خروج از کشور از مسافران دریافت می شود. پیش از سال 1398 بلیطی که توسط مسافر خریداری می شد، به طور مستقیم به شهرداری واریز می شد ولی از این سال به بعد، این مبلغ به حساب دولت واریز می شود و با نام مالیات خروج از کشور از مسافران دریافت می گردد.

مدارک مورد نیاز برای عوارض خارج از کشور:

برای پرداخت عوارض خروج از کشور، نیاز به ارائه مدرک مهمی نیست. کافیست در زمان پرداخت اطلاعات شخصی (اطلاعات شماره حساب) را وارد کنید.

قیمت عوارض خروج از کشور در سال 1402:

در سال 1402 مبلغ عوارض خروج از کشور به 400 هزار تومان رسیده است. البته سفرهای زیارتی مبلغ پایین تری دارند. به یاد داشته باشید هنگامی که برای بار نخست سفر می کنید، این مبلغ 400 هزار تومان خواهد بود و در سفرهای بعدی این مبلغ افزایش خواهد یافت.

معافیت از پرداخت عوارض خروج از کشور:

برخی از افراد به هنگام سفر به خارج از کشور نیازی به پرداخت عوارض خروج از کشور ندارند. در ادامه به مواردی خواهیم پرداخت که این افراد را از پرداخت عوارض خروج از کشور معاف می کند.
1. خدمه کشتی های تجاری
خدمه هواپیما و ملوانان کشتی های تجاری به واسطه شغل شان نیازی به پرداخت عوارض خروج از کشور ندارند.
2. دانشجویان
افرادی که به منظور تحصیل به کشوری سفر می کنند، نیازی به پرداخت عوارض خروج از کشور ندارند. البته دانشجویان باید در نظر داشته باشند که بین هر سفرشان سه ماه فاصله باشد. این افراد برای بهره مندی از معافیت تحصیلی بایستی برای تشکیل پرونده در بخش کنسولی سفارت در سامانه تاک ثبت نام کنند. مدارکی که در زیر اشاره شده اند را به صورت اسکن شده در سایت آپلود نمایند.

– کارت ملی یا شناسنامه متقاضی

گذرنامه متقاضی

کارت اقامت متقاضی

– آخرین مدرک تحصیلی (اگر مدرک تحصیلی قبلی از ایران باشد، به ترجمه انگلیسی نیازی نیست و صرفا تصویر دانشنامه به زبان فارسی را آپلود کنند).

– عکس جدید گذرنامه ای
پس از طی کردن این مرحله، گواهی اشتغال به تحصیل را با تاریخ جدید و با مهر دانشگاه از دانشگاه محل تحصیل دریافت نموده و آپلود کنند و کد رهگیری را دریافت نمایند. تصویر مدارک شان را همراه با فرم تشکیل پرونده دانشجویی، جهت تایید نهایی به صورت حضوری به بخش کنسولی سفارت ببرند یا با پست ارسال نمایند.

3. افراد بیمار
افرادی که به منظور درمان سفر می کنند، نیازی به پرداخت عوارض خروج از کشور ندارند. البته ناگفته نماند که همراه بیمار می تواند با تخفیف 40 تا 60 درصدی عوارض را پرداخت نماید.

4. مقیم بودن در کشور مقصد
افرادی که اقامت کشور مورد نظر را داشته باشند، نیازی به پرداخت عوارض خروج از کشور ندارند. اگر با ویزای کاری قصد سفر داشته باشید، سفر بدون پرداخت عوارض خروج از کشور انجام خواهد گرفت. افرادی که در روستاهای مرزی زندگی می کنند، ورزشکاران و یا قصد سفر به کربلا یا مکه را دارند، فقط یک بار در سال باید عوارض خروج از کشور را بپردازند.

5. عوارض خروج از کشور برای کودکان
کودکان نیز به مانند بزرگسالان در زمان سفر به کشور مورد نظر باید عوارض خروج کشورشان توسط والدین پرداخت شود.

6. جانبازان در حال معالجه در کشورهای خارجی
جانبازانی که برای معالجه کشورهای خارجی را برای درمان انتخاب نموده اند، نیازی به پرداخت عوارض خارج از کشور را ندارند.

7. معافیت دارنده گذرنامه سیاسی یا خدمت:
اگر گذرنامه سیاسی یا خدمت دارید یا مقیم یک کشور دیگر هستید و از وزارت کار و امور اجتماعی ویزای کار گرفته‌اید، لازم نیست عوارض خروج را پرداخت کنید.

مدت اعتبار استفاده از خروج از کشور : 

هر مسافری در زمان سفر، بایستی برگه رسید عوارض خروج از کشور را به همراه داشته باشد. هر مسافر می تواند اگر پس از پرداخت عوارض امکان حضور در فرودگاه را نداشته باشد، برگه رسید را در سفر بعدی استفاده نماید. زمان پرداخت عوارض خروج از کشور معمولا 30 دقیقه قبل از سفر می باشد. اگر در فرایند پرداخت عوارض خروج از کشور با مشکلی روبرو شدید، با مراجعه به سایت سازمان امور مالیاتی، می توانید هزینه را استرداد کنید.

روش های پرداخت عوارض خروج از کشور:

به منظور پرداخت عوارض خروج از کشور، روش های بسیاری تعبیه شده است. در زمان حضور در فرودگاه، با استفاده از دستگاه ATM عوارض خروج از کشورتان را پرداخت نمایید. علاوه بر این مورد، روش های مختلفی برای پرداخت عوارض وجود دارد که در ادامه به این روش ها اشاره خواهیم کرد.
پرداخت با سامانه سداد
سامانه سداد https://sadadpsp.ir/tollpayment/#/tax با همکاری سازمان مالیات کشور و بانک ملی ایران طراحی شده است. با استفاده از این سامانه به راحتی می توانید عوارض خود را پرداخت کنید.

سامانه سداد

– پرداخت از اپلیکیشن بله
برنامه بله https://bale.ai/#download وابسته به بانک ملی می باشد. این برنامه علاوه بر اشتراک گذاری تصاویر و تماس با مخاطبین خود، امکان پرداخت عوارض خارج از کشور را نیز فراهم کرده است.

اپلیکیشن بله

عوامل تاثیرگذار بر مبلغ عوارض خروج از کشور:

عوارض خروج از کشور بر اساس قانون بودجه تعیین می ‌شود. دولت با دریافت این عوارض بخشی از منابع مالی صندوق را تامین می کند. اگر بودجه دولت به کافی تامین شده باشد، ممکن است عوارض سفرهای خارجی کاهش یابد. اما اگر دولت با کسری بودجه روبرو شده باشد، ممکن است عوارض سفرهای خارجی افزایش یابد. پس قانون بودجه عامل مؤثری در قیمت عوارض خروج از کشور است و هر سال ممکن است تغییراتی داشته باشد. بنا بر جزئیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۲، در مجموع ۳هزار و ۴۳۱میلیارد تومان منابع، از محل درآمدهای خروج از کشور تامین شده است. به همین منظور عوارض خروج برای هر نفر ۴۰۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است. سهم میراث فرهنگی و صنایع دستی از عوارض خروج از کشور به مبلغ 80 هزار تومان برای هر فرد است. این مبلغ برای توسعه زیرساخت ها و تاسیسات گردشگری و حمایت از بخش میراث فرهنگی و صنایع‌دستی اختصاص خواهد یافت.

به یاد داشته باشید که

پرداخت عوارض خروج از کشور باید قبل از اقدام برای دریافت ارز مسافرتی انجام شود. ارائه برگه پرینت شده عوارض خروج از کشور یکی از مدارک مهم برای گرفتن ارز مسافرتی است.
عوارض خروج از ایران تنها برای سفرهای هوایی نیست، بلکه کسانی که قصد سفر از طریق راه‌های زمینی و دریایی را دارند نیز ملزم به پرداخت این مبلغ هستند.

بخش نظرات (0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *