پدیده شب های سفید، روشنایی در نیمه شب

مهدیه قره شی
13 خرداد 1402

روسیه همواره به طبیعت خاص و شگفت انگیز خود شهرت فراوان دارد. این کشور غنی و پهناور پدیده های بسیاری را در خود جای داده است. زمستان های سرد و سوزناک و قطب های شمال و جنوب از مشخصه های این کشور اعجاب انگیز محسوب می شود. اما تا به امروز با پدیده شب های سفید آشناییت داشته اید؟ آیا سن پترزبورگ را در شب های سفید تجربه کرده اید. در این مقاله سعی داشته ایم شما را بیشتر با این پدیده زیبا و خارق العاده آشنا کنیم.

پدیده شب های سفید:

شب های سفید دوره ای از ماه می تا جولای است که در آن خورشید کمتر از 6 درجه از افق پایین نمی آید و در نتیجه درخشش مسحور کننده ای را در طول شب ایجاد می کند. بدین صورت که ستارگان شب های سفید از ابتدای ژوئن شروع می شود و تا حدود بیستم جولای به پایان می رسد. خورشید در این شب ها تقریبا 19 ساعت به طول می انجامد. سه ماه تابستان، شمالی ترین نقاط کانادا، سوئد، نروژ، ایسلند، فنلاند، گرینلند، روسیه و آلاسکا هیچ شب واقعی را تجربه نمی کنند. در مناطق قطب شمال (مانند یاکوتا، روسیه) خورشید هرگز افق را لمس نمی کند. در واقع در آسمان در یک حلقه گیج کننده و بی نهایت می چرخد. شهر سن پترزبورگ که فاصله کمی با قطب شمال دارد، در تابستان غروب را تجربه می کند. اما با این حال، پس از غروب، خورشید هرگز کمتر از 6 درجه زیر افق نمی افتد (این به معنای آن است که پرتوهای آن همچنان در آسمان روشن هستند). این پدیده از نظر علمی با عنوان پدیده ” گرگ و میش نیمه شب” شناخته می شود. شب های سفید را از هر نطقه از جهان می توان تجربه کرد، اما چیزی که سن پترزبورگ را از سایر شهر ها متمایز می کند، جمعیتی است که بیش از 1 میلیون نفر برای دیدن این پدیده حاضر می شوند.

شهر سن پترزبورگ

در شب های سفید چه کاری انجام دهیم؟

زمانی که پیتر کبیر شهر سن پترزبورگ (شهر تزارها) را تاسیس کرد، هر ساله از 12 ژوئن تا 2 ژوئیه، خیابان های سن پترزبورگ شاهد جشنواره های خیابانی بوده است. این جشنواره ها از سال 1993 شروع به فعالیت کرده اند. این رویدادها از سال 1993 به بعد، به تقویم تابستانی این شهر اضافه شده اند. شهر سن پترزبورگ کانون مجموعه های فرهنگی و نمایشی روسیه می باشد. در ادامه به فعالیت هایی که می توانید در طول شب های سفید انجام دهید، پرداخته ایم.

تماشای باله در فضای باز
شب های سفید فرصتی را برای دیدن بالرین هایی چون اولیانا لوپاتکینا و دانا ویشنووا در زیر آسمان آبی برای شما فراهم نموده است. این نقطه کانونی ستاره های شب های سفید است. برنامه ای که متشکل از 160 نمایش کلاسیک که بسیاری از آنها در خارج از کشور اجرا می شوند.

باز شدن پل ها را ببینید

در بیشتر شهرها، پل ها به سادگی وسیله ای برای رسیدن به هدف هستند. در سن پترزبورگ، 342 پل پر زرق و برق وجود دارد که به خودی خود به عنوان یک جاذبه به شمار می روند.این پل ها به دلیل طراحی های خیره کننده و استفاده از مجسمه های قرن هجدهم و همچنین مراسم افتتاحیه تماشایی در فصل های تابستان در سراسر جهان شهرت دارند. از حوالی نیمه شب، پل های شهر با صدای موسیقی کلاسیک که از بلندگوها پخش می شود به دو قسمت تقسیم می شوند. تماشاچیان یک ساعت زودتر آماده می شوند تا از نقطه‌ای از این شهر به تماشای این منظره بپردازند. در حالی که با پرداخت مبلغی می توانید با کشتی‌های رودخانه به سمت پایین حرکت نموده و با گذاشتن از زیر هر پلی، شاهد باز شدن آنها باشید.

باز شدن پل ها در سن پتزربورگ

از پشت بام ها بالا بروید

زمانی که کاترین کبیر اعلام کرد که هیچ معماری جرات ساخت ساختمانی بالاتر از اقامت سلطنتی آرمیتاژ را ندارد، تردیدی وجود ندارد که مناظر عظیمی ساخته شود. اما بازدیدکنندگان امروزه قدردان این امر پادشاه هستند. چرا که در طول مدت شب های سفید، به راحتی می توانند به تماشای این شب بنشینند. نور ملایم در شب شرایط عالی را برای تحسین منظره شهر از بالا ایجاد می کند. با وجود حتی یک آسمان خراش که خط افق را مختل کند، تقریباً تمام مناظر سنت پترزبورگ را می توان از هر ساختمان 5 طبقه مشاهده کرد. هیچ راهی رمانتیک‌تر برای دیدن شهر به جز در سکوت گرگ و میش روی سقف قصر یا گنبد کلیسای جامع وجود ندارد. مانند صحنه ای از تایتانیک، شما می خواهید فریاد بزنید “من پادشاه جهان هستم!”.

جشن گرفتن بادبان های اسکارلت

سن پترزبورگ جاییست که افسانه ها در آنجا به حقیقت می پیوندند. در شب فارغ‌التحصیلی دانش‌آموزان دبیرستانی شهر یکی از عاشقانه‌ترین داستان‌های روسیه، بادبان‌های سرخ رنگ را تجربه می کند. این فیلم که توسط الکساندر گرین نوشته شده است، داستان دختری شیرین به نام اسول را روایت می کند که معتقد است، عشق واقعی او در کشتی با بادبان های قرمز باشکوه به سراغش خواهد آمد. در سن پترزبورگ، درست مانند داستان، رویای اسول محقق می شود. از پایان جنگ جهانی دوم، فارغ‌التحصیلان مدرسه با زیباترین کشتی‌های قابل تصور با بادبان‌های قرمز متلاطم در کانال‌های شهر حرکت می کنند. تقریباً یک میلیون دانش‌آموز و تماشاگر در این مکان جمع می شوند تا جادوی افسانه گرین را با صدای ارکسترهای زنده و آتش بازی تجربه کنند. Scarlet Sails اوج جشن‌های شب‌های سفید است، از این رو رزرو اولیه قایق یا کافه‌های کنار رودخانه برای اطمینان از مناظر خوب حیاتی است.

جشنواره بادبان های قرمز

در کارناوال های تاریخی شرکت کنید

تزارها در حومه سن پترزبورگ پناهگاه های بی شماری ساختند. در طول شب‌های سفید، زمانی که باغ‌ها شکوفه می‌دهند، صدها بازیگر با لباس‌های دوره‌ای، دست زمان را دویست سال به عقب برمی‌گردانند تا ولخرجی‌های سلطنت الیزابت کبیر را به خوبی نشان دهند. سم‌ها بار دیگر در امتداد کوچه‌های پارک به صدا در می‌آیند، درباریان دوئل می‌کنند و تمام مراحل روی چمن‌ها برپا می‌شوند. فقط این بار برای سرگرمی شهروندان عادی و نه همراهان سلطنتی. از بین تمام تفریحات تاریخی، کارناوال در پارک الکساندریا در پترهوف تاثیرگذارترین است. این مراسم در ابتدای ماه جولای برگزار می شود و تقاضا برای تماشای این جشنواره در این ماه بسیار زیاد است.

باغ الکساندریا (alexander garden)

ماراتن شب های سفید

همه جشن‌های شب‌های سفید نیاز به مهمانی تمام شب ندارند. برای مثال، ماراتن شب‌های سفید، از آب و هوای خوب برای میزبانی از ناوگان دونده‌هایی که راه خود را در خیابان‌های زیبای شهر طی می‌کنند، فراهم کرده است. کسانی که به دنبال لذت بردن از شب های سفید اما به گونه ای متفاوت هستند، می توانند برای شرکت در دوره که هر ساله در 28 ژوئن برگزار می شود، ثبت نام کنند (توجه داشته باشید که ثبت نام از قبل انجام می شود). در غیر این صورت، بازدیدکنندگان می توانند نقطه ای را در امتداد خیابان برای تماشای راهپیمایی اختصاص دهند.

ماراتن شب های سفید

جشنواره بین المللی سالانه جاز (Jazz)

جشنواره موسیقی جاز به طور گسترده ای برای علاقه مندان سبک جاز شناخته شده است. جشنواره موسیقی ستارگان شب های سفید، امروزه یکی از ده جشنواره برتر جهان است. این رویداد محبوب ترین رویداد که به عنوان افتخار سیصدمین سالگرد این شهر در شهر نوا برگزار می شود. جشنواره موسیقی شامل بهترین اجراهای اپرا و باله تئاتر، بوم های سمفنیک باشکوه، شاهکارهای موسیقی مجلسی و اولین نمایش های تئاتر است. هر ساله سالن فیلارمونیک جاز شهر سن پترزبورگ از 15 ژوئن تا 1 ژوئیه میزبان هنرمندان ملی و بین المللی می باشد.

فستیوال موسیقی جاز (Jazz)

آیا مردم شمالی ترین نقاط کره زمین با عوارض شب های سفید آشناییت دارند؟
با وجود اینکه این پدیده طبیعی بسیار زیبا و اعجاب‌انگیز است؛ اما مضراتی هم برای مردم سن پترزبورگ و هم مناطقی که شب های سفید بر روی آن اثر می گذارد، به همراه دارد. بی‌حوصلگی، کم‌خوابی، سردردهای میگیرنی، خشک شدن شبکیه چشم و … از عوارض شب های سفید روسیه می باشند. بالاخره شب‌های تاریک جای خود را به شب‌های روشن داده است. البته مردم روسیه برای جلوگیری از این عوارض راه‌حل‌هایی به کار می‌گیرند. برای نمونه از پرده‌هایی از نوع ضخیم و با رنگ تیره انتخاب می‌کنند. شب‌ها هنگام خواب هم از چشم‌بندهای سیاه‌رنگ استفاده می‌کنند.

امیدواریم با مطالعه این مقاله با این پدیده شگفت انگیز روسیه آشنا شده باشید و تجربه یک شب از شب های سفید را در برنامه سفری خود بگنجانید.

بخش نظرات (0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *