مسکو، قلب تپنده روسیه

مهدیه قره شی
10 مهر 1402

اگر سن پترزبورگ پنجره رو به اروپای روسیه است، مسکو قلب روسیه است. شهر سنت پترزبورگ خانه ی بناهای فرهنگی، تاریخی و معماری است. گره خوردن تاریخ این کشور با خاندان تزارها و آب و هوای سرد و خشک آن، شهر روسیه را به یک مکان خاص و رویایی تبدیل کرده است. شهر سنت پترزبورگ نویسندگان و موسیقیدانانی بسیاری چون ولادیمیر نابوکوف، میخائیل آلبوف، جوزف برودسکی، نیکلای تیخونیف و موسیقیدانانی نظیر بوریس آسافیف، النا آبراتسووا و ماکسیم فدوتف را به خود دیده است. در این مقاله سعی داشته ایم شما را با فرهنگ و هنر شهر مسکو بیشتر آشنا نماییم.

شهر مسکو:

شهر مسکو به عنوان یکی از سنتی ترین شهر روسیه شناخته می شود که برخلاف سایر شهرهای این کشور دارای یک مرکز کاملا مشخص می باشد. شهر مسکو شمالی ترین و سردترین کلان شهر روسیه و یکی از پرجمعیت ترین شهر در بین شهرهای اروپا است. علاوه بر این، شهر مسکو به عنوان هشتمین شهر بزرگ جهان شناخته می شود و در میان بزرگترین شهرهای با اقتصادهای پردرآمد قرار گرفته است.
مسکو پرجمعیت ترین شهر و پایتخت روسیه می باشد. طبق گزارشات مجله فوربس (forbes)، این شهر به عنوان یکی از نهمین شهر گران جهان رتبه بندی شده است.

جغرافیای مسکو:

مرکز مهم سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و علمی روسیه و اروپای شرقی بر روی رودخانه مسکوا در ناحیه مرکزی روسیه واقع شده است. شهر مسکو در فاصله 400 مایلی (640 کیلومتر) با سن پترزبورگ و فاصله 300 مایلی (480 کیلومتر) با بلاروس، در غرب روسیه واقع گردیده است. از نظر موقعیت زمین شناسی، مسکو در دره وسیع و بسیار کم عمق تشکیل یافته است.

تاریخچه مسکو:

پایتخت روسیه در تلاقی بین رودخانه مسکو با رودخانه Negilinnay بوجود آمده است. طبق اولین اسناد صومعه در سال 1147، زمانی که در 4 آوریل ولادیمیرویچ دولگوروکی، شاهزاده سوزدال، میزبان ضیافت بزرگی برای متحدش شاهزاده نووگورود – سورسکی در مسکو بود، برگزار شد. این تاریخ گواه تاسیس شهر مسکو را در پی دارد.

شهر مسکو در طول تاریخ همواره مورد حملات کشورهای اطراف قرار گرفته و شاهد جنگ های بسیاری بوده است. با این حال توانسته است خود را بازسازی و سرپا نگه دارد. به گونه ای که امروزه به عنوان قلب روسیه شناخته می شود.

از ابتدای قرن هجدهم تا سال 1918 میلادی سنت پترزبورگ به عنوان پایتخت روسیه نامگذاری شد و پس از انقلاب 1917 پایتخت روسیه از شهر سن پترزبورگ به شهر مسکو انتقال پیدا نماید. در سال 1812 میلادی ناپلئون با لشکرکشی به روسیه توانست به همراه سربازانش مسکو را فتح نماید و در کاخ کرملین مستقر شود. اما آب و هوای بسیار سخت روسیه اقامت ناپلئون را در این شهر بسیار کوتاه نمود.

شهر مسکو نام خود را وام دار زبان روسی “Moskva” است. در واقع، نام این شهر از رودخانه مسکوا گرفته شده است. طبق نظریه های مختلف، نام شهر مسکو به معنای محل باتلاقی ، آب های تاریک، دشت خزه ای و گرنه می باشد.

شهر مسکو

آب و هوای مسکو:

کشور روسیه همواره به آب و هوای متفاوت خود شهرت دارد. این شهرت از آنجایی نشئت می گیرد که در فصل بهار نیز شهر مسکو همچنان هوای سرد و زمستانی را سپری می کند. مردم مسکو دمای صفر درجه در روز و منفی 15 درجه را در طول ماه سپری می کند. ماه می در این فصل شب های گرمی را به همراه دارد و تابش نور خورشید در طول روز نیز افزایش پیدا می کند. فصل بهار آب و هوای سردتر و بارانی را به همراه دارد.

شهر مسکو را می توان از نمونه شهرهایی به حساب آورد که از نظر آب و هوایی با روزهای تقویم برابری دارد. تابستان در این شهر از ماه ژوئن شروع شده و تا نیمه اول سپتامبر ادامه می یابد. دمای هوا در طول تابستان ها 5 درجه در شب و 30 درجه در صبح افزایش می یابد. ماه جولای با افزایش دمای 33 درجه گرمترین ماه تابستانی مسکو به حساب می آید.
ماه اکتبر دومین ماه پاییزی شهر مسکو است. مردم این شهر در این فصل با پدیده تابستان هندی روبرو می شوند. در این ماه دمای هوا تا 25 درجه می رسد. پدیده تابستان هندی، شروع یک دوره از گرما و خشکی هوای بدون دلیل را به همراه دارد. بارش باران در این فصل، بیشتر و طولانی تر می شود. در پایان فصل پاییز، مردم شهر مسکو با بارش برف مواجه می شوند، هر چند که بر روی زمین نمی نشیند.
فصل زمستان با ماه دسامبر شروع می شود. برخلاف هوای سرد و خشکی که کشور روسیه به آن شهرت دارد، زمستان در شهر مسکو نسبت به شهرهای دیگر ملایم تر است. دمای هوا معمولا بین 5 تا منفی 20 متغیر است. آب و هوا در ماه ژانویه، تحت تاثیر سیستم آب و هوایی مناطق قطبی و سیبری می باشد. در طول زمستان شهر مسکو شاهد بارش برف به اندازه 700 میلی متر می باشد.

زمستان در مسکو

فرهنگ و هنر شهر مسکو:

مسکو مرکز فرهنگی روسیه شناخته می شود. چرا که در طول تاریخ و با وجود موزه ها، موسسات علمی و سیاسی و تئاتر های مختلف، به عنوان خانه هنرمندان، دانشمندان و چهره های ورزشی معرفی می شود. این شهر میزبان چندین سایت میراث جهانی یونسکو بوده و ساختمانی هایی نظیر کلیسای جامع سنت باسیل و کرملین مسکو معرف معماری بی نظیر آن می باشد.

تئاتر هنری A.P. Chekhov:
این تئاتر هنری یک تئاتر درام است که در سال 1987 به عنوان بخشی از نمایش اتحاد جماهیر شوروی تشکیل یافته است و با اجرای نمایشنامه مادر مروارید زینایدا شروع به فعالیت نموده است. در سال 1989 نیز به نام A.P. Chekhov نامگذاری شده است. تئاتر هنری A.P. Chekhov به دلیل برگزاری نمایش ها و آثار معروفی چون مرغ دریایی و باغ آلبالو به خوبی شناخته شده است. ساختمان این تئاتر در مرکز مسکو و در کامِرگَرسکی لین (Камергерский переулок) واقع شده است. ساختمان آن یک بنای تاریخی است که در زمان سلطنت کاترین کبیر ساخته شده است.

جشنواره Maslenitsa:

جشنواره Maslenitsa در شهر مسکو در فصل زمستان به صدا در می آید. جشن سنتی روسی که با عنوان هفته پنکیک نیز شناخته می شود، از معروفیت بسیاری برخوردار است. این جشنواره در زبان انگلیسی با عنوان هفته کره، هفته پنیر یا هفته پنکیک شناخته می شود. طبق سنت ارتدکس روسی، خوردن گوشت در هفته شرووتید ممنوع است اما لبنیات شامل این ممنوعیت نمی شود. جشنواره ماسلنیتا یا پنکیک به خاطر برگزاری جشن های هفت روزه و آخرین دوز از پرخوری قبل از روزه مسیحی های ارتدکس بسیار معروف است. مردم شهر مسکو با برگزاری برنامه هایی نظیر غذا، نوشیدنی، سورتمه سواری و مبارزات گلوله برفی این روز را جشن می گیرند. مردم روس با پنکیک های گرد و طلایی که بلینی نامیده می شوند طول هفته را به پختن آن می پردازند. طبق داستان های عامیانه مردم شهر مسکو اعتقاد دارند تا زمانی که سگ دمش را تکان می دهد باید غذا خورد. طبق آن باور بلینی در هفت روز هفته به عنوان هفت روز غم انگیز روزه پخته می شود. هر یک از پنکیک ها نماد خورشید و گرمای آن هستند.

جشنواره پنکیک

جشنواره ماسک طلایی مسکو:

جشنواره ماسک طلایی تقریبا 2 ماه از زمان را به خود اختصاص می دهد. این جشنواره با عنوان عبادتی از هنر کهن به نمایش گذاشته می شود. اجرا کنندگان در طول مراسم از اجراهای مختلفی چون اپرا و تصنیف و رقص برای سرگرم کردن حضار بهره می گیرند. مردم شهر مسکو در طول این جشنواره فعالیت هایی نظیر سورتمه سواری بر روی تپه، پختن پنکیک سنتی، خواندن آهنگ های محلی، برف جنگی، اسب سواری و سایر فعالیت های سنتی و دیدار از دوستان و اقوام انجام می دهند. طبق رسوم مردم روسیه با سر و صدا کردن و ایجاد هیجان به بیدارشدن بهار کمک می کنند.

غذاهای سنتی مسکو:

بحث شکم یکی از جذابترین قسمت هر سفر می باشد. شناخت و امتحان کردن غذاهای سنتی هر منطقه ای جذابیت آن منطقه را به همراه دارد. کشور روسیه نیز نسبت به تاریخ و آب و هوای خود غذاهای سنتی را در خود جای داده است.

  • گولوبتسی
    گولوبتسی یک نوع دلمه است که در کلم پیچیده شده است. این غذای مقوی و سنتی روسی بسیار با مذاق ایرانی ها خوشایند است. این غذای لذیذ به عنوان یک غذای میان وعده و یا غذای کامل سرو می شود.
  • سولیانکا
    سولیانکا یک سوپ غلیظ و معطر روسی است. این سوپ لذیذ به سه طریق پخته می شود. سولینکای گوشت با ترکیباتی چون گوشت گاو، همبرگر، گوجه و پیاز پخته می شود. سولینکای ماهی نیز مشابه سولینکای گوشت می باشد. سولینکای قارچ نیز کلم را در کره به همراه سرکه، گوجه تفت داده شده و با نان سرو می شود.
سوپ سولینکا
  • پلو:
    پلو از جمله غذاهایی است که از کشور آذربایجان زمانی که جزو اتحاد جماهیر شوروی بوده است، وام گرفته شده است. مردم این کشور به این غذا علاقه بسیاری دارند و در پخت این غذا از روغن زیتون، هویج و گوشت گوسفندی یا بوقلمون بهره می گیرند.
پلو (POLOV)
  • هرینگ (Herring under the fur coat):
    هرینگ یک نوع سالاد است که از چند لایه سبزیجات پخته اعم از گوجه، هویج و چغندر و سس مایونز تهیه می شود. در بسیاری از موارد از تخم مرغ نیز برای تزئین سالاد استفاده می شود.
سالاد Herring under the fur coat

حمل و نقل در مسکو:

شهر مسکو به عنوان یک شهر محبوب و توریستی، سیستم حمل و نقل آن از اهمیت بسیاری برخوردار است. وسعت کشور روسیه از شهرت بسیار بالایی برخودار است و شهر مسکو به عنوان پایتخت این کشور برای گشت و گذار در آن نیازمند یک سیستم حمل و نقل مرتب و منظم است. بدین منظور سیستم حمل و نقل مختلفی در این شهر مشغول به فعالیت هستند. در ادامه چند نمونه از مواردی که برای گشت و گذار در این شهر به شما کمک خواهند نمود، اشاره شده است.

  • مترو:
    مترو مسکو از شهرت بسیاری برخوردار است. معماری و تزئینات به کار رفته در این مترو همواره زبانزد خاص و عام بوده است. مترو تاریخی مسکو در سال 1872 توسط مهندس واسیلی تیتوف ساخته شد و در ماه می سال 1935 و 1995 ایستگاه ها ساخته شده اند. در تزئینات این مترو از سنگ مرمر، موزائیک، شیشه های رنگی، لوسترها و نقش برجسته ها الهام گرفته شده است. هر یک از ایستگاه های این مترو با عنوان هایی خاصی شناخته می شوند. ایستگاه نووسلوبودسکایا با نام گل سنگی، ایستگاه کیوسکایا نشان دهنده جنگ های داخلی روسیه، سربازان و زندگی اکراینی ها، ایستگاه مایاکوفسکایا به سبک امپراتوری استالینی شناخته می شوند.
مترو Arbatskaya 
  • ترولی باس:
    بزرگترین شبکه ترولی باس در دنیا متعلق به شهر مسکو است. این نوع از حمل و نقل به عنوان یک وسیله آرام و دوستدار طبیعت و محیط زیست شناخته می شوند. ترولی باس ها به عنوان یک وسیله ارزان قیمت شناخته می شوند.
  • ترام:
    ترام های یکی از محبوب ترین وسیله حمل و نقل در شهر ها بحساب می آیند. این وسیله نقلیه در سطح شهر تردد می کنند و برای تجربه گردش در شهر می توانید با تهیه بلیط از کیوسک ها و یا ایستگاه های مترو تهیه نمایید.
  • تاکسی:
    تاکسی ها نیز به مانند هر تاکسی در هر کجای دنیا به عنوان یک وسیله رسمی به کار می روند.
    این تاکسی ها معمولا با رنگ زرد شناخته می شوند. البته به هنگام انتخاب تاکسی ها به خاطر داشته باشید که از تاکسی متر استفاده کنند چرا که به غیر از آن هزینه ثابت از شما گرفته خواهد شد.

اقامت در شهر مسکو:

بهترین زمان برای گذراندن در این شهر تاریخی از خرداد ماه تا اواسط شهریور می باشد. فصل تابستان با آب و هوای مناسب آن اقامت در یک محیط مناسب را برای سپری کردن یک تعطیلات جذاب فراهم نموده و هتل های بسیار خوبی را برای اقامت شما تدارک دیده اند.

مرکز همایش و هتل Vega lzmailovo:

هتل چهار ستاره Vega در شهر مسکو هر ساله میزبان مسافران بسیاری از سراسر نقاط دنیا است. فاصله 3 دقیقه ای با ایستگاه مترو و فاصله 15 کیلومتری با میدان سرخ، این هتل را جزو بهترین هتل های روسیه قرار داده است. از خدمات این هتل می توان به دستگاه تهویه، مرکز تناسب اندام، اینترنت رایگان، آسانسور و خدمات افراد دارای معلولیت جسمی اشاره نمود. هتل Vega از 1000 اتاق و سوئیت برای پذیرایی از مهمانان تدارک دیده شده است. مرکز کنفرانس این هتل از 21 سالن همایش تشکیل شده است. طبق نظر سنجی سایت تریپ ادوایزر، هتل Vega در لیست بهترین هتل های مسکو در رتبه 30 ام قرار گرفته است. همچنین طبق رتبه بندی سایت Yandex، این هتل در رتبه هتل های 5 ستاره، بعنوان بهترین مکان برای اقامت انتخاب شده است. هتل Vega Izmailovo در خیابان lzmailovskoe shosse قرار گرفته است.

هتل Vega lzmailovo
سالن غذاخوری هتل Vega lzmailovo

هتل Swissotel Krasnye Holmy:

هتل Swissotel در قلب شهر مسکو با مناظر پانورامای شهر و فاصله 5 دقیقه ای با ایستگاه متروی پاولتسکایا بهترین مکان برای اقامت مسافران به شمار می رود. این هتل با خدماتی نظیر حمام خصوصی، اینترنت رایگان، استخر سرپوشیده شیک، دستگاه تهویه و همچنین امکان اقامت حیوانات خانگی را برای مسافران فراهم نموده است. در رستوران Acapella می توانید با امتحان کردن غذاهای اروپایی و صبحانه های آسیایی تجربه ای متفاوتی داشته باشید. در طول اقامت خود در این هتل نیز بار و رستوران به صورت 24 ساعته به ارائه خدمات می پردازند و DJ های تخصصی نیز در طول شب آماده فراهم نمودن یک شب خاطره انگیز را برای مسافران ارائه خواهند نمود. از ویژگی های بارز هتل Swissotel، فاصله 100 متری با مکان های تاریخی و کلیساهای شهر مسکو است. هتل Swissotel در خیابان Kosmodamianskaya مسکو واقع شده است.

هتل Swissotel
هتل Swissotel

هتل Radisson Blu Olympiyskiy:

هتل Radisson Blu Olympiyskiy در محیطی آرام و خاطره انگیز و در مجاورت خیابان Prospekt Mira قرار گرفته است. این هتل از اتاق‌های مدرن و سوئیت های متنوعی برای میزبانی از مسافران ساخته شده است. با اقامت در هتل Radisson Blu مناظری پانوراما از خط افق مشاهده خواهید نمود. هر یک از اتاق ها دارای وای فای پرسرعت، قهوه ساز و چای ساز، آسانسور، دستگاه تسویه هوا، ارائه خدمات برای افراد دارای معلولیت جسمی و مرکز تناسب اندام هستند. هتل Radisson Blu فاصله 4 کیلومتری را با میدان قرمز و فاصله 10 دقیقه ای با ایستگاه مترو Prospekt Mira و فاصله 32 کیلومتری فرودگاه بین المللی شرمتیوو است. هتل Radisson Blu در خیابان Ulitsa Samarskaya مسکو قرار گرفته است.

هتل Radisson Blu Olympiyskiy
هتل Radisson Blu Olympiyskiy

فرودگاه بین المللی مسکو:

فرودگاه بین المللی Sheremetyevo یکی از سه فرودگاه بین المللی مسکو است. این فرودگاه در سال 2019 شاهد 49,933,000 مسافر از سراسر جهان بوده است. در این فرودگاه ایرلاین های معروفی چون لوفتهانزا، بریتیش ایرویز، ایبریا، ژاپن ایرلاینز، بروکسل ایرلاینز، خطوط هوایی سوئیس و آسترین ایرلاینز پروازهای خود را به سراسر جهان برگزار می کنند. این فرودگاه از دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم شده است. فرودگاه های B ,A و C در قسمت شمالی فرودگاه قرار گرفته اند که به ترتیب هواپیماهای تجاری و خصوصی و پروازهای ارزان قیمت را برگزار می کنند. فرودگاه بین المللی Sheremetyevo در 29 کیلومتری شمال مسکو و در خیمکی واقع شده است.

فرودگاه بین المللی Sheremetyevo

امیدواریم با مطالعه این مقاله توانسته باشید به خوبی با شهر مسکو آشنا شوید و سفر به شهر زیبا و تاریخی را در برنامه سفر خود بگنجانید. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص تورهای کشور روسیه می توانید با شرکت آذرگشت ملکی با شماره تماس 0413137 در ارتباط باشید.

بخش نظرات (0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *