مارماریس، نگین دریای مدیترانه

مهدیه قره شی
10 خرداد 1402

هنگامی که به تصاویر این شهر ساحلی نگاه می کنید، مطمئنا این جزیره را جزو جزایر یونان به حساب خواهید آورد. چرا که شهر ساحلی مارماریس بسیار ناشناخته باقی مانده و کمتر کسی اطلاعی از همسایگی این شهر با ایران داشته باشد. در این مقاله سعی داشته ایم که شما را با شهر ساحلی مارماریس آشنا نماییم.

شهر بندری مارماریس:

شهر بندری مارماریس در سواحل دریای مدیترانه، در جنوب غرب کشور ترکیه و در استان موغله واقع شده است. این شهر ساحلی در مرز دریای اژه و مدیترانه و در بین رشته کوه های کنار دریا قرار گرفته است. موقعیت جغرافیایی مارماریس، عامل رونق تجارت ماهیگیری و همچنین وجود لنگرگاه، موجب رونق کشتیرانی در این بندر شده است. نام مارماریس برگرفته از کلمه مرمر (màrmaron) در زبان یونانی و همچنین معادن بزرگی از سنگ مرمر می باشد.

نقشه شهر ساحلی مارماریس

تاریخچه شهر مارماریس:

قدمت شهر بندری مارماریس به قرن 6 پیش از میلاد باز می گردد. قدمت بسیار طولانی این شهر حکایت از دوران تاریخی غنی این منطقه دارد. آثار به جا مانده از این شهر، مربوط به دوران مقدونیه، کاریا، مصر، آشور، روم، بیزانس، سلجوقی و عثمانی است.

شهر ساحلی مارماریس

آب و هوای شهر مارماریس:

شهر بندری مارماریس، یکی از شهرهای خوش آب و هوای دنیا محسوب می شود. به طوری که هر فصلی جذابیت های خاص خود را به همراه دارد. فصل بهار در شهر مارماریس از 10 اسفند ماه شروع می شود و تا 10 خرداد ادامه دارد. متوسط دما در این شهر ساحلی 16 الی 28 درجه می باشد. از آنجایی که فصل بهار زمان مناسبی برای گشت و گذار شهری محسوب می شود، بسیاری از مسافران این فصل را برای گشت شهری انتخاب می کنند.
مناسب ترین فصل برای سفر به این شهر ساحلی، فصل تابستان است. در این فصل، گردشگران بسیاری به مارماریس سفر می کنند. چرا که شرایط برای شنا کردن و گرفتن حمام آفتاب بسیار مناسب است.
در فصل پاییز با نزدیک شدن به هوای خنک، دمای 33-20 درجه را در این فصل تجربه خواهید کرد. با سرد شدن هوا، مسافران کمتری تصمیم به سفر به این شهر ساحلی می گیرند. به هنگام سفر به این شهر، چتر و بارانی به همراه داشته باشید.
سردترین روزهای سال در شهر مارماریس از 10 آذر تا 9 اسفند شروع می شوند. در این فصل شهر خالی از مسافر بوده و به علت برف و باران، مسافران کمتری از مارماریس دیدن می کنند. در این فصل دما بین 18-14 درجه می باشد.

جاذبه های شهر ساحلی مارماریس:

شهر ساحلی مارماریس، جاذبه های طبیعی و تاریخی را در خود نهفته است. این جاذبه ها در فاصله بسیاری کمی قرار گرفته اند. در ادامه به چند مورد از این جاذبه ها اشاره شده است.

  1. قلعه مارماریس با قرار گرفتن در بافت قدیمی شهر، مکان بسیار جذابی را برای عاشقان تاریخ فراهم کرده است. قدمت قلعه به سال 1440 قبل از میلاد باز می گردد. این قلعه در ابتدا توسط یونانی ها و به عنوان یک پایگاه نظامی مورد استفاده قرار می گرفته است و در نهایت از سال 1991 تا به امروز به عنوان موزه باستان شناسی شناخته می شود. قلعه مارماریس همه روزه از ساعت 8 صبح تا 7 بعد از ظهر برای بازدید عموم باز می باشد.
قلعه مارماریس

2. شهر دالیان، شهرت خود را از رودخانه دالیان، ساحل ایزتوزو، کارتاکارتاس و شهر باستانی کائونوس گرفته است. سفر به شهر مارماریس و بازدید از این شهر که فقط 3-2 روزی از زمان اقامت شما را به خود اختصاص خواهد داد، خالی از لطف نیست. شهر دالیان در 80 کیلومتری جنوب شرقی مارماریس واقع شده است و شما می توانید هم با کشتی تفریحی و هم با اتوبوس از این شهر زیبا دیدن کنید.

3. پس از گشت و گذار در مارماریس و لذت بردن از حمام آفتاب، یک جای دنج و باصفا برای گذراندن یک عصر دل انگیز می طلبد. تفرجگاه ایچملر علاوه بر جاذبه های طبیعی، تفریحاتی چون قایق سواری، جت اسکی و آفرود سواری را در کنار کافه های بسیار زیبا برای شما فراهم آورده است. این تفرجگاه در 8 کیلومتری جنوب غربی مارماریس واقع شده است.

4. تفرجگاه های بسیاری در کنار تفرجگاه ایچملر وجود دارند تا شما در کنار سواحل زیبای این منطقه، از طبیعت بسیار فوق العاده آن نیز بهره مند شوید. تفرجگاه تورونج تفریحاتی چون آفرود سواری، دوچرخه سواری، قدم زدن در جنگل و شنا در ساحلی آرام را برای شما فراهم کرده است. نزدیکی این تفرجگاه به تپه های جنگلی، لذت بردن از میوه هایی نظیر انار، توت، انجیر، آلو و گیاهان دارویی چون مریم گلی لذت پیاده روی در جنگل را به همراه خواهد داشت.

5. در 24 کیلومتری جنوب غربی مارماریس، روستای بییر قرار گرفته است. مسجد تاریخی روستا، بقایای شهر تاریخی سیرنا و درختی به قدمت 2300 سال که با نام درخت هواپیما شناخته می شود، از جاذبه های این روستا به حساب می آید. این روستا حال و هوای سنتی خود را حفظ کرده و محیط آرامش بخشی را برای گردشگران فراهم کرده است. اگر تمایل داشته باشید که با مردمان این منطقه صحبت کنید و با فرهنگ این منطقه از جزیره آشنا شوید، روستای بییر را در برنامه سفر خود قرار دهید.

روستای بییر (bayir)

غذاهای شهر ساحلی مارماریس:

نمیتوان به کشور ترکیه سفر کرد و غذاهای بسیار خوشمزه و جذاب آن را تجربه نکرد. کشور ترکیه به غذاهای گوشتی و کباب خود مشهور است. گردشگران بسیاری برای لذت بردن از کباب ها ترکی به این کشور سفر می کنند. در سفر به این جزیره از غذاهایی نظیر پیلاو، شوربا، پیتزا ترکی و همچنین از سیمیت و دوغ محلی نیز غافل نشوید.

نکاتی برای برای سفر به مارماریس:

با توجه به ساحلی بودن شهر مارماریس، به هنگام سفر برای خود یک چک لیست تهیه کنید. اگر در تابستان تمایل به سفر به این جزیره را داشته باشید. اقلامی چون چتر، روکش ضد باران، کوله پشتی، عینک آفتابی، کرم ضد آفتاب و اسپری حشره کش را به همراه داشته باشید. آب شهری در این شهر حاوی کلر است و به همین منظور استفاده از آب معدنی را پیشنهاد می کنیم.
وسیله حمل و نقل عمومی نیز به وسیله مینی بوس و اتوبوس هایی که با رنگ های مختلفی از هم تفکیک شده اند، می توانید استفاده کنید. برای نمونه مینی بوس های سبز رنگ مربوط به داخل شهر می باشد. اتوبوس های نارنجی در مسیر مارماریس و ایچملر به رفت و آمد می پردازند. اتوبوس های آبی رنگ نیز در مسیر مارماریس به آرموتالان تردد می کنند.

بانک ها و صرافی های مارماریس در روزهای هفته از ساعت 9 صبح تا 5 بعد از ظهر باز هستند. البته صرافی ها در این شهر همه روزه تا ساعت 11 شب به ارائه خدمت می پردازند. بسیاری از هتل های مارماریس نیز غرفه های صرافی دارند که امکان تبدیل ارز را برای مسافران تسهیل کرده است. شهرهای ترکیه غالبا از ارز لیره استفاده می کنند. در شهر مارماریس عموما اسکناس های 5، 10، 20، 50، 100 و 200 لیره ای و همین طور سکه های 1، 10، 25 و 50 کوروسی که با یکدیگر 1 لیر را تشکیل می دهند، مورد استفاده قرار می گیرد.

فرودگاه شهر ساحلی مارماریس:

فرودگاه بین المللی مارماریس که با نام فرودگاه دالامان شناخته می شود، در فاصله 90 کیلومتری مارماریس واقع شده است. این فرودگاه از دو ترمینال مجزا برای پروازهای داخلی و بین المللی تشکیل شده است. فرودگاه بین المللی دالامان امکان پرواز به 120 نقطه مختلف از دنیا را فراهم کرده است. نزدیکی فرودگاه بین المللی دالامان به شهر مارماریس، این امکان را برای شما فراهم آورده است که با استفاده از اتوبوس در عرض 90 دقیقه به این فرودگاه دسترسی داشته باشید. البته در این مسیر تاکسی های زرد رنگ نیز وجود دارند که قیمت کرایه این تاکسی ها نسبت به اتوبوس بیشتر است.

فرودگاه دالامان مارماریس

امیدواریم با مطالعه این مقاله با شهر ساحلی مارماریس آشنا شده باشید و تابستان را برای سفر به این شهر ساحلی زیبا در برنامه سفر خود بگنجانید.

بخش نظرات (0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *