فیلبند، قدم زدن در میان ابرها

مهدیه قره شی
31 خرداد 1402

خطه ی شمالی ایران مملو از طبیعت بکر و گونه های بسیار زیباییست که نظیر آن را کمتر می توان یافت. استان مازندران نیز به نوبه خود طبیعت بسیار خارق العاده ای را در خود نهفته است. روستای فیلبند یکی از روستاهای این استان، طبیعت شگفت انگیزی را در خود جای داده است. از خصوصیات بارز این روستا پدیده اقیانوس ابرها است. احتمالا نام روستای فیلبند را بسیار شنیده باشید. در سال های اخیر افراد بسیاری برای تجربه قدم زدن در بین اقیانوس ابرها به این روستا سفر کرده اند. آیا شما نیز تجربه سفر به این منطقه از روستا را داشته اید؟ در این مقاله سعی داشته ایم شما را با روستای فیلبند و زیبایی های این روستا آشنا نماییم. بنابراین اگر شما نیز برای سفر به این قسمت از مازندران علاقه مندید، ما را تا آخر این مقاله همراهی نمایید.

روستای فیلبند:

روستای فیلبند یکی از زیباترین روستاهای استان مازندران است. موقعیت قرارگیری این روستا در ارتفاع کوهپایه ای، چشم اندازی زیبا را به روستاهای اطراف بخشیده است. روستای فیلبند طبیعت بکر و زیبایی را با احاطه شدن ابرها در نوع خود فراهم آورده است. حرکت ابرها از میان پای گردشگران و احاطه شدن ابرها در میان آنها، لحظات به یاد ماندنی را برای گردشگران رقم خواهد زد.

روستای فیلبند

نام فیلبند از کجا می آید؟

روستای زیبای فیلبند با بام شرقی مازندران نیز شناخته می شود. نام این روستا که از گویش مازندرانی گرفته شده است، از دو بخش تشکیل یافته است. کلمه فل به معنای خستگی و بند نیز به معنای آمدن و نتوانستن است. اما شاید برایتان سوال پیش آمده باشد که نام این روستا با معنای آن مغایرت دارد؟ در پاسخ باید گفت که روستای فیلبند به منظور قرار گرفتن در ارتفاع بالا، مسیر رفت و آمد را برای رسیدن به ییلاق دشوار کرده است. اهالی مازندران نام این روستا را فیلبند نام گذاری کرده اند.

موقعیت جغرافیایی روستای فیلبند:

روستای فیلبند یکی از جاهای دیدنی شهرستان آمل و از توابع استان مازندران است. روستای فیلبند در 57 کیلومتری جنوب شهر آمل و شرق رودخانه هراز قرار گرفته است. این روستا از شمال غربی به روستای سنگچال آمل، از جنوب به ییلاق «ونه بن» و روستاهای «ورزنه» و «نشل» و از جنوب شرقی به روستاهای «شیخ موسی»، «نیراسم» و «گلیران» ارتباط دارد. روستای فیلبند آخرین روستای جنگل «چلاو» به حساب می‌آید. بسیاری از اهالی این روستا در فصل های گرم سال با پای پیاده و با اسب یا قاطر به فیلبند تردد دارند. با وجود اینکه این مسیر بسیار خطرناک است، افراد محلی با استباط به تسلط خود این مسیر را طی می نمایند.

فاصله شهرهای اطراف به روستای فیلبند:

  • فاصله تهران تا فیلبند: حدود ۱۷۰ کیلومتر
  • فاصله آمل تا فیلبند: حدود ۵۷ کیلومتر
  • فاصله ساری تا فیلبند: حدود ۲۶ کیلومتر
  • فاصله نور تا فیلبند: حدود ۱۰۴ کیلومتر
  • فاصله شیرگاه تا فیلبند: حدود ۱۲۴ کیلومتر

جاذبه های دیدنی روستای فیلبند:

روستای فیلبند علاوه بر اقیانوس ابرها، جاذبه های دیگری را نیز در خود نهفته است که بازدید از این مکان ها برای هر گردشگر خاطره بسیار زیبایی را رقم خواهد زد.

  • موسم گاوبانگی در فیلبند:

    اگر در فصل تابستان اواخر شهریور ماه به روستای فیلبند و جنگل چلاوه سفر کنید. به هنگام پیاده روی در این جنگل، صداهای عجیب و در عین حال زیبا به گوشتان برخورد خواهد کرد. این صداهای عجیب و خارق العاده که در خطه ی مازندران با نام موسم گاوبانگی یا گورگوره شناخته می شود، به فصل جفت گیری مارال ها یا همان گوزن های قرمز شمالی گفته می شود.

  • چشمه لار:

    از بین تمامی چشمه ها و جویبارهای موجود در روستای فیلبند، چشمه لار زیبایی خارق العاده را به این منطقه بخشیده است. آبی که از چشمه لار جاری است به عنوان آب معدنی مورد استفاده قرار می گیرد و خواص تقویتی و درمانی دارد. وجود ماده فلونور در آب این چشمه، اهالی روستا را بر آن داشته که برای تامین مصارف روزانه خود آب چشمه لار را در الویت بگذارند.
  • روستای سنگچال:

    روستای سنگچال در نزدیکی روستای فیلبند، یک زندگی سنتی روستایی را به زیبایی به نمایش گذاشته است. در این روستا زنان به کار دوخت صنایع دستی و مردان نیز به کار کشاورزی و دامپروی مشغول هستند.
روستای سنگچال

آب و هوای روستای فیلبند:

قرار گرفتن روستای فیلبند در بلندی موجب شده است که آب و هوای این روستا قابل پیش بینی نباشد. بنابراین به همراه داشتن لباس گرم در فصل تابستان در این منطقه از واجبات است. روستای فیلبند به سرزمین چهارفصل شهرت دارد. به گونه ای که در طول روز ممکن است با باران، تگرگ، برف و رنگین کمان مواجه شوید. اما آب و هوای این منطقه در فصل تابستان، هوای خنکی را به خصوص در شب فراهم می کند. بهترین زمان سفر به روستای فیلبند در فصل بهار و تابستان است. بدین صورت که هر چه از سمت فصل بهار به سمت فصل پاییز پیش برویم، شرایط آب و هوایی این منطقه بسیار مناسب تر خواهد بود. شلوغ ترین زمان روستای فیلبند، فصل تابستان است. چرا که گردشگران بسیاری در این زمان به این منطقه سفر می کنند. اما برای لذت بردن از اقیانوس ابر بهتر است فصل بهار را در برنامه خود قرار دهید.

ارتفاعات فیلبند

در روستای فیلبند کجا اقامت داشته باشیم؟

حال که تا این قسمت از مقاله با ما همراه بوده اید؛ احتمالا این سوال به ذهنتان خطور کرده باشد که حضور در این بهشت گمشده برای چند ساعت کفایت نمی کند. اگر تصمیم داشته باشیم یک روز را کامل در این مکان باشیم، کجا بمانیم؟ از زیبایی های روستای فیلبند نبود هتل و مهمان پذیر است. چرا که زیبایی خانه های روستایی و محلی برای اقامت در این روستا بهترین گزینه هستند. بدین منظور اگر تمایل به اقامت داشته باشید بایستی قبل از سفر کلبه خود را به صورت غیر حضوری رزرو نمایید. البته در قسمت غربی روستا مسافرخانه ای با نام «تکیه غرب» نیز وجود دارد که برای اقامت شب گزینه ی مناسبی به شمار می رود.

کلبه های روستای فیلبند

به خاطر داشته باشید که

اگر تمایل داشته باشید که در فضای باز اقامت نمایید، وسایل کمپ به همراه داشته باشید. سعی نمایید با وسایل کم حجمی به این منطقه سفر نمایید. از آنجاییکه که امکانات این روستا کم است، با خود اقلام خوراکی به همراه داشته باشید ولی در صورت نیاز، خرید از اهالی روستا را در اولویت قرار دهید. موقعیت جغرافیایی این روستا باعث شده است مسیرهای منتهی به آن از تابلوهای راهنما محروم بماند. بنابراین انتخاب یک راهنمای محلی در طول مسیر می تواند جای جای این منطقه را به خوبی نمایش دهد. از به همراه داشتن اقلامی چون لباس بارانی و گرم، کفش مناسب کوهستان، کرم ضد آفتاب و کلاه و عینک را فراموش نکنید.

امیدواریم با مطالعه این مقاله با روستای زیبا و جذاب فیلبند آشنا شده باشید و در فصل تابستان سفر به این منطقه از شمال ایران را در اولویت قرار دهید.

بخش نظرات (0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *