انواع کلاس خطوط هواپیمایی

مهدیه قره شی
20 تیر 1402

از زمان اختراع اولین هواپیما توسط برادران رایت تا به امروز، هواپیما مورد استفاده ترین وسیله در بین مردم بوده است. هواپیما به عنوان یک وسیله پرطرفدار همه روزه افراد بسیاری را برای سفر با آن به سوی خود جذب نموده است. پرواز بر فراز آسمان و گذر از میان ابرها برای هر یک از افراد می تواند تجربه دل انگیزی را به همراه داشته باشد. با افزایش ایرلاین ها در صنعت هوانوردی، خدمات قابل ارائه در این صنعت نیز روز به روز رو به افزایش است. در انتخاب خطوط هواپیمایی، معمولا کدام کلاس پروازی را برای خرید انتخاب می نمایید؟ از انواع خطوط کلاس هواپیمایی چه اطلاعاتی دارید؟ در این مقاله سعی داشته ایم که شما را با انواع کلاس خطوط هواپیمایی آشنا نماییم.

کلاس خطوط هواپیمایی:

کلاس خطوط هواپیمایی از انواع مختلفی تشکیل یافته است. کلاس اکونومی، اکونومی پریمیوم، بیزینس، فرست و سوییت از مشخصه های کلاس خطوط هواپیمایی هستند. در ادامه به تفضیل این کلاس پروازی خواهیم پرداخت.

اکونومی کلاس:
کلاس پروازی اکونومی (اقتصادی) به خاطر مناسب بودن قیمت آن، پرطرفدارترین کلاس پروازی به شمار می رود و معمولا بیشترین صندلی‌های یک هواپیما را به خود اختصاص می‌دهد. این کلاس اکونومی سومین کلاس در بین سفرهای هوایی است که سفری مقرون به صرفه ای را برای مسافران فراهم می کند. این کلاس پروازی، به غیر از صندلی‌ای که در هواپیما رزرو کرده اید، امکانات زیادی را شامل نخواهد شد. صندلی های کلاس اکونومی بسیار به هم نزدیک هستند، به گونه ای که مسافران از دسته صندلی ها به طور مشترک استفاده می نمایند. در این کلاس، برنامه غذایی خاصی وجود ندارد. بار مجاز در این کلاس پروازی نیز 20 کیلو و 7 کیلو برای داخل کابین می باشد.

economy class

اکونومی پریمیوم:

کلاس پروازی اکونومی پرمیوم نیز به مانند کلاس پروازی اکونومی یک پرواز مقرون به صرفه می باشد. اما مزیت های این کلاس نرخی بیشتر از کلاس اکونومی می باشد.
در کلاس پروازی پرمیوم فضای بیشتری را خواهید داشت که این فضای بیشتر برای استراحت و فضای کافی برای خواب راحت را برای شما فراهم خواهد آورد. فاصله صندلی ها با صندلی جلوتر 96 سانتی متر فاصله دارد و 5 تا 7 سانتی متر عرض این صندلی ها را تشکیل خواهد داد.
در کلاس پروازی اکونومی پرمیوم، از خدمات غذایی برخوردار خواهید بود. البته این خدمات نسبت به کلاس پروازی اکونومی از شرایط بهتری برخوردار خواهید بود.
کلاس نرخی در کلاس پروازی اکونومی پرمیوم با کلاس پروازی اکونومی با توجه به ایرلاین و مسیر پروازی متفاوت است. معمولا نسبت به مسیرهای داخلی قیمت بلیط ها بیشتر است.

هواپیمایی امارات نیز از ابتدای آگوست سال 2022 از ایرباس‌ A320 خود با کابین بسیار مجهز پریمیوم اکونومی رونمایی کرده است. در ایرلاین امارات، علاوه بر وجود صندلی هایی با طول بیشتر، روی این صندلی ها از روکش های چرمی به همراه تکیه‌گاه‌های بالشتکدار که سفری راحت را برای مسافران فراهم نموده است. ایرلاین امارات منوی مخصوص خود را برای مسافران ارائه نموده است. مسافران در طول پرواز غذاهای خود را در ظروف چینی میل خواهند نمود. در این ایرلاین سیستم های سرگرمی چون مانیتورهای 13.3 اینچی با قابلیت پخش HD قرار داده شده است.

کلاس پرواز اکونومی پریمیوم در ایرلاین امارات

بیزینس کلاس:

کلاس پروازی بیزینس در درجه دوّم در زمره کلاس های پروازی قرار گرفته است. مسافران این کلاس پروازی را معمولاً تجّار و بازرگانان تشکیل می دهند. در کلاس پروازی تجاری، خدمات کاربردی و ضروری با بهترین کیفیت برای مسافران ارائه می‌شوند. در پروازهای بیزینس کلاس، امکان تبدیل صندلی ها به تختخواب فراهم یافته است. مسافران به هنگام رسیدن به مقصد، می توانند زودتر از هواپیما خارج شوند. صندلی های کلاس بیزینس نرم تر و بزرگتر از صندلی های اکونومی هستند. مسافران کلاس پروازی بیزینس به خدمات فرودگاهی اعم از خدمات CIP، خدمات بار و حمل و نقل دسترسی خواهند داشت.

از لحاظ قیمت، نرخ بلیط هواپیمای این خط پروازی مابین قیمت کلاس پروازی اکونومی و فرست کلاس قرار گرفته است. بدین معنی که قیمت این کلاس پروازی از قیمت کلاس اکونومی بیشتر و از قیمت کلاس فرست کمتر است. بسیاری از مسافران برای پروازهای خارجی و بین المللی خود از کلاس پروازی بیزینس، انتخاب می کنند.

BUSINESS CLASS ON EMIRATES AIRLINE

فرست کلاس:

کلمه فرست در لغت به معنای اولین است و این بدین معنی است از مسافران با امکانات درجه یک در این پرواز پذیرایی می‌شود. بلیط پروازهای فرست کلاس معمولا در پروازهای طولانی و توسط شرکت‌های هواپیمایی بین المللی و بزرگ ارائه می‌شود. مسافران این کلاس پروازی را افراد مشهور و ثروتمند تشکیل می دهند. بنابراین برای این قشر از مسافران ارائه خدمات لوکس و با کیفیت از اهمیت بسیاری برخوردار است.
فضای اختصاص یافته در این کلاس پروازی به نسبت یک فضای خصوصی را برای مسافران فراهم نموده است. حداکثر 20 صندلی در این قسمت از کلاس پروازی جای گرفته است. صندلی های کابین فرست کلاس به عنوان یک صندلی تک نفره، مبله، اتاقک مانند و خصوصی می باشند و با زدن یک دکمه به شکل تخت خواب تغییر شکل می دهند. فاصله‌ بین دو صندلی در صندلی‌های فرست کلاس بین‌المللی معمولا بین ۱۴۷ تا ۲۳۹ سانتی‌متر و عرض آن‌ها بین ۴۸ تا ۸۹ سانتی‌متر است. در پرواز‌های داخلی نیز فاصله‌ بین دو صندلی بین ۸۶ تا ۱۷۳ سانتی‌متر و عرض‌ آن‌ها بین ۴۶ تا ۵۶ سانتی‌متر است.
غذاهای سرو شده در کلاس پروازی فرست، غذای گرم می باشد و مسافران می توانند از روی منو، غذای سرآشپز غذای خود را سفارش دهند. تفاوت موجود بین سرویس کترینگ، غذای باکیفیت تری را برای ارائه فراهم نموده است.
مسافران این کلاس پروازی معمولا جزء آخرین نفرات از مسافران هستند که سوار هواپیما می شوند و هدایت آنها به هواپیما نیز به صورت جداگانه خواهد بود. ناگفته نماند که هنگام پذیرش نیز برای دریافت کارت پرواز اولویت دارند. مسافران کلاس پروازی فرست اولین مسافرانی هستند که به هنگام پیاده شدن از هواپیما، خارج می شوند.

شرکت هواپیمایی قطر ایرویز، به عنوان یکی از خوشنام ترین ایرلاین در منطقه خاورمیانه شناخته شده است. کلاس پروازی فرست در 8 کابین تشکیل یافته است. صندلی های فرست کلاس بسیار راحت و عریض هستند و مبلمان آن نیز راحتی بسیار خوبی را به مسافران منتقل می سازند. صندلی های این پرواز امکان تبدیل به تخت خواب را دارند و دارای امکاناتی همچون پتو و بالش هستند. برای مسافران برای راحتی بیشتر در طول شب بخصوص در پرواز های خارجی، لباس های خواب اختصاصی طراحی شده است.

قطر ایرویز برای مسافران خود از بهترین سرآشپز های بین المللی استفاده نموده است. در منوی غذایی فرست کلاس، همه نوع غذا از غذاهای عربی گرفته تا غذاهای بین المللی برای ارائه وجود دارد.

سوییت کلاس:

خط هواپیمایی سنگاپور همواره به فرودگاه ها و ایرلاین های خود شهرت دارد. تا جاییکه هر ساله سایت https://www.worldairlineawards.com این شرکت را به عنوان بهترین ها در صدر جدول قرار می دهد. در این میان سنگاپور به خاطر سوئیت‌های درجه یک فوق‌العاده خود معروف است، یک کلاس پروازی متمایزی را در کنار سایر کلاس های پروازی جای داده است.

در کلاس پروازی سوییت، صندلی‌ها جادار هستند و به 19.5 اینچ عرض می رسند. هر نقطه همچنین دارای دو پورت USB و یک صفحه نمایش 13.3 اینچی است که همراه با هدفون های حذف نویز ارائه می شود. با شش سوئیت در هواپیما که در سه ردیف دوتایی چیده شده اند، مسافران را برای ارائه لوکس ترین تجربه پروازی فراهم نموده است. در بسیاری از ایرلاین های فرست، صندلی ها به حالت تختخوابی تبدیل می شوند. اما در سوئیت خصوصی ایرباس A380 نه تنها یک صندلی راحتی چرمی چرخان و خوابیده خواهید داشت، بلکه یک تخت خواب مجزا با بالش، پتو و ملحفه نیز برای یک خواب راحت داشته باشید. درهای کشویی و پرده‌های الکترونیکی پنجره‌ها در این سوئیت حریم خصوصی شما را تضمین می‌کنند.

خطوط هوایی سنگاپور با تفرجگاه کالیفرنیا Golden Door همکاری می کند تا برنامه “سلامتی پیشرفته” را برای مسافران در پروازهای خود فراهم کند. این برنامه همراه با ارائه غذای سالم شامل برنامه های ورزشی و کششی برای خواب بهتر در پروازهای بین المللی طولانی می باشد.

امیدواریم با مطالعه این مقاله با انواع خطوط کلاس پروازی آشناییت یافته باشید و با انتخاب دقیق تری کلاس پروازی خود را انتخاب نمایید.

بخش نظرات (0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *